Lofotdesign i verdensklasse

På under seks år har de økt salget med hele 300 prosent og gått fra lokalbedrift i Nord-Norge til riksdekkende fiskematprodusent. Nå har Lofotprodukt mottatt prisen Design Effekt Grand Prix.

9899 3962c original
9900 82853 original
9901 1cf9f original
9902 20ebf original

Representanter fra Lofotprodukt og Strømme Throndsen Design ble trampeklappet opp på scenen under Næringslivsdagen 2009 i Oslo torsdag 15. oktober.
– Det er veldig stort å være den første i Norge som mottar denne prisen. Det ligger mye hardt arbeid bak dette, og det er takket være våre mange dyktige medarbeidere på Leknes og ellers i Norge at vi har kommet dit vi er i dag, sa en stolt daglig leder i Lofotprodukt, Sigvald Rist, etter å ha mottatt prisen.

Rundt år 2000 sto Lofotprodukt ved et veiskille. Siden oppstarten seks år tidligere hadde produsenten slått seg opp på ulike fiskeprodukter til lokale dagligvarebutikker og storkjøkken i Nord-Norge, under navnet Lofot-Delikatesser. Produsenten var nå i ferd med å vokse ut av egen fabrikk. Skulle de stoppe veksten, eller satse for fullt?
– Vi vedtok ganske enkelt å doble omsetningen i løpet av de neste par årene. Deretter kjøpte vi et tidligere Tine-meieri i Leknes, som ble gjort om til fabrikk. Siden vekstmulighetene i Nord-Norge var begrenset, så vi sørover for å finne nye markeder, sier Rist.

Strømme Throndsen Design ble kontaktet for utvikling av merkevarestrategi og design. Dette resulterte i en total nytenkning, hvor både navn, emballasje og design ble endret.

Tre nominert til Grand Prix. Totalt kom det inn 36 søknader til Design Effekt. 19 av disse ble vurdert som gode nok til å motta merket Design Effekt, og andelslaget Norsk Matraps, butikkjeden Kondomeriet og matprodusenten Lofotprodukt ble alle nominert til Design Effekt Grand Prix, konkurransens ypperste utmerkelse.
– Disse tre bedriftene leverte alle svært sterke søknader der det kom fram at satsing på design hadde gitt klare utslag på bunnlinjen. Lofotprodukts reise fra å være liten lokalbedrift til å bli en nasjonal og velkjent leverandør av fiskemat imponerte oss aller mest, fastslår juryleder Gro Myking, som også er markedsdirektør i Posten Norge.

På bildet: Næringsminister Sylvia Brustad overrakte «Design Effekt Grand Prix» til Sigvald Rist (t.h) i Lofotprodukt og Morten Throndsen i Strømme Throndsen Design for fiskematserien Lofoten. Foto: Erlend Sæteren