Lover Telenor alt de vil ha

Jeg har en gavepakke til Telenor og OMD. De skal få akkurat det de målingene ber om, sier INMA-sjef Børge Sandengen.



Telenor truer med å droppe nett som reklamekanal, dersom ikke nettstedene blir bedre på å dokumentere effekten. Storannonsøren mener målemetodene som brukes i dag ikke holder mål og at annonsørene nærmest skyter i blinde.

Føyer seg etter annonsørene Markedssjef Runar Pahr Andresen i Telenor mener det er et paradoks at de norske nettmediene er så dårlige på dokumentasjon med tanke på hvor stort internett er i Norge. Han ønsker seg blant annet at det innføres leserpanel, slik det er innført i Danmark.
– Jeg har en gavepakke til Andresen. Han skal få akkurat det han ber om. Denne uken legger vi ut anbudsdokumentet for bedre målinger. De skal være på plass senest 1. januar 2010, sier INMA-sjef Børge Sandengen.

Han erkjenner at dagens målinger ikke er tilstrekkelige og sier INMA og Mediebedriftenes Landsforening lenge har arbeidet med spesifikasjonene til de nye målingene. Også Annonsørforeningen og Mediebyråenes Interesseorganisasjon har vært involvert.
– De fikk diktere hva de ønsket seg. Vi har lenge sett behovet for bedre målinger, men det tar tid. Eksempelvis har Danmark et leserpanel på tett opptil 100.000 personer. Det tar litt tid å få det, sier Sandengen til Kampanje.

Flere bør se i speilet Han mener alle er tjent med å få bedre og sikrere tall på bordet. Sandengen innrømmer at det har tatt tid før nettavisene har kommet til denne erkjennelsen og mener det ikke er noen grunn til å slå seg på brystet.
– Men jeg tror det er flere kanaler som bør se seg i speilet. Alle målinger viser at nettet er den raskest voksende mediekanalen. Vi har ingenting å skjule, sier Sandengen.

INMA-sjefen har store ambisjoner for de nye målingene. Han sier de ønsker seg «verdens beste trafikkmålinger». Anbudet blir sendt ut internasjonalt i løpet av uken. I løpet av det neste året vil målingene være på plass.
– Vi skal ha tilsvar fra aktørene medio februar neste år. Så tar vi en avgjørelse medio april. De nye målingene skal startes opp senest 1. januar 2010, men vi håper på betatester fra oktober, sier Sandengen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.