Løver til Anorak og Morgenstern

Cannes Lions: Amnesty-jobben «The Distress Signal» av Anorak vant bronseløve i Radio-kategorien tirsdag kveld. Bronse ble det også på Morgensterns kaffespandable stunt for frivillig.no i Outdoor-kategorien.

89913 7a2a1 original
For bransjefolk flest handler Cannes Lions om faglig utvikling inne i mørket. Fra David Drogas åpnings-keynote på mandag. Foto: Getty Images / Alice Trott.

«The Distress Signal» for Amnesty International av Anorak med Både Og Radiobyrå og Making Waves var nominert i tre subkategorier i Radio Lions: Use of Audio Technology, Not for Profit og Use of Radio or Audio as a Medium. Det for sistnevnte at jobben vant bronse tirsdag kveld.

Dette er en kampanje som skapte oppmerksomhet om en ti år gammel sak fra El Salvador ved å kapre en av Norges nedlagte FM-frekvenser for å sende ut et nødsignal.

Bronse til Magisk kaffeautomat

Den andre norske bronseløven tirsdag kveld ble vunnet i Outdoor-kategorien, nemlig Morgensterns «Magiske kaffeautomat» for frivillig.no, der den tekniske løsningen er laget Notch i samarbeid med JCDecaux, mens Både Og har laget filmen.

DOGA-identitet til Creuna var også nominert til pris i dagens konkurranse i Design-kategorien, men denne gangen ble den mye prisbelønte jobben forbigått.

Endret teksten på kjent fotballsang

Grand Prix i Radio & Audio-kategorien ble vunnet av «Soccer Song for Change» for Carling Black Label, en del av #NoEcuse-kampanjen, et Sør-Afrikansk initiativ mot vold og misbruk av kvinner i nære relasjoner, signert Ogilvy Cape Town.

Utgangspunktet var den populære fotballsangen «Asambe Nono», som fikk ny tekst, og da kvinnekoret #NoExcuse sang den foran 85,000 mennesker i en kamp mellom Kaizer Chiefs and Orlando Pirates i mars, ble folkemengden tatt på senga.

Grand Prix til Trump-museum og McDonald's-boards

I Outdoor Lions ble det delt ut to Grand Prix: «The Daily Show Presents: The Donald J. Trump Presidential Twitter Library» av Comedy Central i USA, samt «Follow the Arches» for McDonald’s Restaurants of Canada av Cosette, Toronto. Førstnevnte gjelder museet som dokumenterer alle Twitter-ytringene til USAs førstkommanderende, en ambisiøs pop-up utstilling stilt ut på Manhattan i fjor som ble initiert av av talkshow-vert Trevor Noah, for så å bli en viralhit.

Den kanadiske McDonald's-kampanjen er like enkel som den er briljant, der de har dekonstruert og transformert de ikoniske buene i logoen til retningsorienterte skilt.

Øyer av søppel

Grand Prix i designkategorien gikk til «Trash Isles» av AMV/BBDO i London, som forsøker å få oppmersomhet om den enorme suppen av søppel i Stillehavet. Ettersom dette fremdeles ignoreres av verdens regjeringer, har Plastic Oceans Foundation og LadBible sendt en søknad til FN om å anerkjenne Trash Isles som en offisiell stat. Tanken er at andre nasjoner blir vil føle seg tvunget til å rydde opp dersom søknaden blir godkjent.

Fram til i år kunne du gå på canneslions.com for å se vinnere og shortlister forholdsvis umiddelbart etter at det ble annonsert. Nå har organisasjonen bak opprettet et eget nettsted for dette, der du må du lage deg en egen konto først. (gratis prøveperiode fram til 31. juli).


Annonse: