Lukten av Old Spice

Annette Briest Kriszat er nylig ferdig med jurytjeneste i en av reklamefestivalens tøffeste kategorier. ADen deler sine erfaringer etter en uke med verdens beste reklamefilmer.

12052 2ae8d original

Det er kun få dager siden Cannes by var fylt opp til randen av delegater og feststemte reklamemennesker fra alle verdenshjørner. Hvordan ser vårt norske jurymedlem på vervet i filmkategorien nå som det har fått synke litt?

KF: Hvordan har det vært å sitte i filmjuryen?
– Som de andre norske jurymedlemmene har sagt, er jeg helt enig i at det har vært utrolig gøy og kjempeinspirerende og en fantastisk bra opplevelse å sitte i juryen.

Proff ledelse. Juryleder Mark Tutssel, som til daglig jobber som kreativ leder i Leo Burnett Chicago, guidet jurygjengen trygt gjennom prosessen. Kriszat kan fortelle at de stadig ble påminnet om at juryens oppgave var å lage en vinnerliste som skulle lede reklamefaget videre.
– Vi ble bedt om å ha fokus på filmideene, da god utførelse var en selvfølge for juryformannen, men det var tydelig at endel jobber hadde helt andre budsjetter enn de vi jobber med til daglig i Norge.

Juryen bestod tildels av godt voksne menn med spenstige CVer, der mange hentet metall i filmkategorien i år også. De var ikke så opptatt av å sosialisere på kveldene utover de offisielle middagene, noe som var helt greit for den norske ADen.

Kriszat kan fortelle at det var ikke så slitsomt å juryere som hun hadde fryktet, da de gode filmene gav henne energi og påfyll. Men mange timer med dyp konsentrasjon og engelsk gjorde at hun ofte ble sliten etter endt arbeidsdag. Det er kan vi lett forestille oss.

Veien frem til metall. Med 3191 filmer er det ikke alle jobber som er like fornøyelig å juryere, og ikke minst tar det mye tid.
– De tre første dagene er juryen delt opp og vi fikk utdelt kategorier, da slo det meg hvor mye dårlig som sendes inn.

Gullene var de fleste jurymedlemme fornøyd med kan Kriszat fortelle, men når man kom til sølv og bronse var det større uenighet og tilfeldigheten kunne av og til spille inn på hvem som nådde opp.
– Noen ganger var det veldig jevnt blant de jobbene som ikke skiller seg ut til gull, og det blir noen ganger litt lotto hvem som sitter igjen. For meg var for eksempel «Dramaqueen» [Finsk jobb for Young Director Award] en gulljobb.

– Det er selvsagt subjektivt hva men liker, og under prisutdelingen ble WWFs «spacemonkey» pepet ut, tross i at filmjuryen var klart enige om gullet.

Grand Prix. Old Spice var en jobb alle jurymedlemmene likte, og den fikk flertall som kandidat til Grand Prix.
– Juryen sa det var en film som børstet støv av en gammel venn, og den vant på grunn av ideen. I tillegg er den bra laget og man kan se den gang på gang i en underkategori hvor det var sendt inn mye dårlig. Mange av gulljobbene opererer med budsjetter vi sjelden ser i Norge.

Personlig hadde Kriszat en annen GP-favoritt, den ikke ukjente «The man who walked around the world» for Johnnie Walker. En film som ble gjort i en et klipp som satt den 40. gangen, da det knapt var film igjen på rullen.
– Den kunne vært laget for 20 år siden, og jeg tror den vil skille seg ut som et mesterverk i mange år fremover. Det var ganske jevnt, men mange mente at Old Spice var freshere.

Ambassadørene. Som nevnt tidligere år hender det at det er veltalende retorikere blant juryen som ser sitt snitt til å tenke politikk. Også i år ble jobber snakket opp til metall takket være en entusiast fra innsenderlandet eller byråkjeden. Men tross politikken var det veldig interessante perspektiv som ble framlagt av de kloke hodene, kan Kriszat fortelle.

Kriszat mener det hadde vært en klar fordel å få en liste over hvilke jobber som var sendt inn fra Norge før hun begynte juryeringen.
– Da jeg kun ser halvparten av filmene er det vanskelig å være god ambassadør for en fin norsk jobb man ikke vet om er sendt inn, eller eventuelt i hvilken kategori den har falt ut. Kanskje bør KF eller byråene selv sette opp en oversikt over de norske jobbene i de ulike kategoriene.

KF: Synes du det er kjedelig at det nærmer seg rolige tider i byrået og ferietid, nå som du er så inspirert?
– Ferien er ikke så lang, og jeg kommer til å være like inspirert etter sommeren også. Det slo meg at «dette klarer vi hjemme også». Jeg er glad det var så mange gode filmideer, og ser at man fortsatt kan ha fokus på god reklamefilm nå som alle snakker om å være multimediale. Det er inspirerende

– Til slutt vil jeg gratulere Spilberg, Paradox, Acne og SMFB for shortlistnominering, det er veldig stort.

Foto: Lars Petter Pettersen