Lurt stunt om lure-business

Trafficking handler i stor grad om unge jenter som lar seg lure til å tro på løfter om jobbmuligheter i utlandet. En jobbmesse i London ble arena for en annerledes markering.

10337 4f617 original

For å vise at mange unge kvinner blir lurt inn i sex-industrien, arrangerte den belgiske organisasjonen «Stop The Traffick» et stunt på en stor internasjonal jobbmesse i London nylig.

Det var byrået Duval Guillaume i Antwerpen som sto bak standen som tilsynelatende kunne tilby unge jenter gode jobbmuligheter i utlandet, melder Adrants. Jentene ble invitert inn, og da de kom forbi forhenget befant de seg plutselig i et utstillingsvindu ut mot gaten, et slikt man kjenner fra verdens mange «red-light districts».

Hvorvidt stuntet evner å kommunisere noe mer utover det at mange jenter stusset litt da de befant seg i vinduet, vites ikke. Et annet problem er at dokumentasjonen av et slikt stunt ofte vil fremstå som litt halvveis i etterkant, i forhold til en lekker reklamefilm, eller en mer konkret markedsaktivitet. Mulig er det en av årsakene til at ikke flere byråer gjør noe lignende. Det er og blir mest – og kanskje bare interessant for de som opplever situasjonen der og da.