Mai ble ingen lys måned

Les hvilke mediekanaler som vil få det tøffest fremover.

12823 1bc1a original

Norske annonsører har gjennom sine mediebyråer kuttet reklameinvesteringene med 525 millioner kroner etter fem måneder i år. Det viser ferske tall fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO).

Styrelederen i MIO, Arne-Inge Christophersen, har derfor ikke så mye godt å si om reklamevåren.
– Mai er ingen lys måned. Det er hevet over en hver tvil. Så langt i år har lyspunktet vært mars.

Tilbakegangen for perioden januar til og med mai viser at fallet er på 15,4 prosent etter at reklamemarkedet i mai måned isolert sett falt med 16,8 prosent.

– TV vil merke det mest
. I kroner og øre falt mediebyråenes omsetning med 120 millioner kroner og det er avis og tv som har den største tilbakegangen. Tilsammmen står landets to største mediekanaler for 363 millioner kroner av totalen på 525 millioner kroner så langt i år.

Hvilke kanaler har mest å frykte fremover?
– Etermediene og TV går mot en stille periode. Vi sier vanligvis at reklametrykket skal ned 40 prosent om sommeren og de som merker det mest er TV. Sommeren er lite intensive TV-måneder. Men også internett går tilbake om sommeren. Så spørs det om de kanalene som tradisjonelt har klart seg bra som radio, utendørs og løssalgssavisen klarer å holde seg i kampen, sier MIO-sjefen.

Overrasket over nett-smell
. Men også internett får en reklame-smell. Internettmarkedet er ifølge MIO-tallene tilbake med over ti prosent.
– Det overrasker meg at internett fortsetter å falle. 45 millioner kroner er borte fra internett. Jeg hadde ikke trodd at kanalen skulle bli rammet så høyt prosentvis, sier Christophersen.

En annen kanal som sliter er ukepressen som går tilbake med 25,3 prosent. I en større artikkelserie på Kampanje om «Reklame i krisetider» kom det i går frem at landets største annonsør hadde kuttet ut Aller Norge fullstendig.
– På fem måneder har hver fjerde ukepressekrone blitt borte, men også markedsnedgangen i kino er kraftig. Den går ned 37 prosent, sier Christophersen.

Hvorfor kommer reklame-smellen så sent på året i Norge?
– Selv om vi kommer sent så skal vi huske på at det er ikke det samme trykket i nedgangen som i eksempelvis Sverige. Nye tall viser at fallet er på 23 prosent, sier han.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.

Foto: Hamed Saber. Bildet er publisert med en Creatice Commons Attribution-lisens.


Annonse: