Mars-Sølvmikken til Morgenstern og FINN.no
En kampanje for FINN Småbrukt sikret sølvmikkseieren for Morgenstern i mars, mens andre- og tredjeplassen ble vunnet av henholdsvis Atyp for Mercedes-Benz og TRY for Skoda.

Morgensterns kampanje for FINN Småbrukt viser effektivt hvor lite som skal til fra en vare er splitter ny til bittelitt brukt. Sølvmikkjuryen har følgende kommentarer til månedens vinnerjobb:
«Det er mye som går på radio, men dette må være noe av det beste. Konseptet til finn.no er ikke nytt lenger, men likevel klarer de å fornye det gang på gang. Og det magiske er at det fortsatt stjeler showet og funker gull. Juryen vred seg i både gjenkjennelse og latter. Her sitter alt: Innsikt, manus, timing, produksjon og skuespillerprestasjoner. Virkelig forbilledlig radioreklame som får det til å virke lett å lage radioreklame – selv om de færreste klarer å lage så bra radioreklame. Applaus og en (bittelitt brukt, men like fin) sølvmikk til teamet!»
Det er Mira Liv Helland Mortensen & Sebastian Graf Stenberg som er vinnerteamet fra Morgenstern, assistert av Sebastian Prestø & Anders Holm. Sagveien Resort står bak produksjonen.
– Ooooog der vant vi vår aller første Sølvmikk! Veldig gøy! Kudos til Sagveien for solid produksjon og til Hanne-Lill og FINN som lar oss lage nytt for brukt. Og selvfølgelig til mentorene Anders og Sebastian <3, kommenterer Mortensen og Graf Stenberg.
«Jakka»
«Slalom»
«Sykkel»
Den lille kjempen
Nest best i radioreklame i mars er Atyp med sin kampanje for varebilen Citan fra Mercedes-Benz, som dramatiserer bagasjerommets imponerende romslighet. Juryens begrunnelse:
«Radio kommer sjelden med bilde, men når vi hører disse spottene, er det som om vi ser Mercedes Benz Citan foran oss på parkeringsplassen. Ja, selv de i juryen som har null peil og interesse for bil, syntes disse satt som en lærerik kule. Vi liker spesielt godt at man har unngått å overlesse spottene med produktfordeler, men i stedet tør å fokusere på bagasjerommet som er SÅÅÅÅÅ stort at man kan gå seg vill i det, og hvor verktøykassa blir litt skummel å hente ut, for tenk om man ikke finner veien tilbake? Veldig gøy! Og gode skuespillere løfter det ytterligere!»
Det er Trond Vestengen & Dagmar Kollstrøm i Atyp som har kreert kampanje, mens Sagveien Resort har produsert.
«Leteaksjonen»
«Varebilgrotten»
«Ta med drillen»
Syrlig veiraseri
Road rage kan være farlige greier, men i TRYs kampanjer for Skoda resulterer det i dryppende og til tider småhysterisk sarkasme fra bilister som er utsatt for andre bilisters hensynsløshet. Det blir det bra radioreklame av, og den andre bronsen i Sølvmikken for Skoda siden november. Juryen kommenterer:
«Hvem har vel ikke blitt litt irritert på andre bilførere i blant? Underholdende spotter – juryen likte spesielt «Luskende bil» og «Lukeparkering». Ekstrapoeng for et veldig flott musikkbilde (pikkolofløyte <3 ) som skiller seg ut i bil-mengden.»
Hos TRY er det Hallvard Vaaland & Mathias Sandvik som har vært kreativt team, mens Verdens Sterkeste Mann har gjort produksjonen.
«Luskende bil, Side Assist»
«Traktorkork, romslighet»
«50 i 70-sone, adaptiv Cruise Control»
«Uheldig lukeparkering, parkeringsassistent»
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.