Mars-Sølvmikken til Morgenstern og FINN.no

En kampanje for FINN Småbrukt sikret sølvmikkseieren for Morgenstern i mars, mens andre- og tredjeplassen ble vunnet av henholdsvis Atyp for Mercedes-Benz og TRY for Skoda.

IMG 3551x
Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg i Morgenstern.

Morgensterns kampanje for FINN Småbrukt viser effektivt hvor lite som skal til fra en vare er splitter ny til bittelitt brukt. Sølvmikkjuryen har følgende kommentarer til månedens vinnerjobb:

«Det er mye som går på radio, men dette må være noe av det beste. Konseptet til finn.no er ikke nytt lenger, men likevel klarer de å fornye det gang på gang. Og det magiske er at det fortsatt stjeler showet og funker gull. Juryen vred seg i både gjenkjennelse og latter. Her sitter alt: Innsikt, manus, timing, produksjon og skuespillerprestasjoner. Virkelig forbilledlig radioreklame som får det til å virke lett å lage radioreklame – selv om de færreste klarer å lage så bra radioreklame. Applaus og en (bittelitt brukt, men like fin) sølvmikk til teamet!»

Det er Mira Liv Helland Mortensen & Sebastian Graf Stenberg som er vinnerteamet fra Morgenstern, assistert av Sebastian Prestø & Anders Holm. Sagveien Resort står bak produksjonen.

– Ooooog der vant vi vår aller første Sølvmikk! Veldig gøy! Kudos til Sagveien for solid produksjon og til Hanne-Lill og FINN som lar oss lage nytt for brukt. Og selvfølgelig til mentorene Anders og Sebastian <3, kommenterer Mortensen og Graf Stenberg.

«Jakka»

Jakka.mp3
Last ned

«Slalom»

Slalom.mp3
Last ned

«Sykkel»

Sykkel.mp3
Last ned

Den lille kjempen

Nest best i radioreklame i mars er Atyp med sin kampanje for varebilen Citan fra Mercedes-Benz, som dramatiserer bagasjerommets imponerende romslighet. Juryens begrunnelse:

«Radio kommer sjelden med bilde, men når vi hører disse spottene, er det som om vi ser Mercedes Benz Citan foran oss på parkeringsplassen. Ja, selv de i juryen som har null peil og interesse for bil, syntes disse satt som en lærerik kule. Vi liker spesielt godt at man har unngått å overlesse spottene med produktfordeler, men i stedet tør å fokusere på bagasjerommet som er SÅÅÅÅÅ stort at man kan gå seg vill i det, og hvor verktøykassa blir litt skummel å hente ut, for tenk om man ikke finner veien tilbake? Veldig gøy! Og gode skuespillere løfter det ytterligere!»

Det er Trond Vestengen & Dagmar Kollstrøm i Atyp som har kreert kampanje, mens Sagveien Resort har produsert.

«Leteaksjonen»

Leteaksjonen.mp3
Last ned

«Varebilgrotten»

Varebilgrotten.mp3
Last ned

«Ta med drillen»

Ta-med-drillen.mp3
Last ned

Syrlig veiraseri

Road rage kan være farlige greier, men i TRYs kampanjer for Skoda resulterer det i dryppende og til tider småhysterisk sarkasme fra bilister som er utsatt for andre bilisters hensynsløshet. Det blir det bra radioreklame av, og den andre bronsen i Sølvmikken for Skoda siden november. Juryen kommenterer:

«Hvem har vel ikke blitt litt irritert på andre bilførere i blant? Underholdende spotter – juryen likte spesielt «Luskende bil» og «Lukeparkering». Ekstrapoeng for et veldig flott musikkbilde (pikkolofløyte <3 ) som skiller seg ut i bil-mengden.»

Hos TRY er det Hallvard Vaaland & Mathias Sandvik som har vært kreativt team, mens Verdens Sterkeste Mann har gjort produksjonen.

«Luskende bil, Side Assist»

Luskende-bil-side-assist.mp3
Last ned

«Traktorkork, romslighet»

Traktorkort-romslighet.mp3
Last ned

«50 i 70-sone, adaptiv Cruise Control»

50-i-70-sone-adaptiv-cruise-control.mp3
Last ned

«Uheldig lukeparkering, parkeringsassistent»

Uheldig-lukeparkering-parkeringsassistent.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.