Mathis Fürst til Fantefilm

Regissør Mathis Fürst flytter på seg for første gang siden han begynte med reklamefilm i 2004. Nå går han fra One Big Happy Family til Fantefilm.

Pressebilde 2
Bakerst til venstre Mathis Fürst, til høyre produsent Caroline Mathisen. Foran: Odd sammen med produsent Hugo Føsker. Foto: Cassandra Sadikin

Mathis Fürst har vunnet en rekke norske og internasjonale priser for sine reklamefilmer.

– Jeg har mange gode venner i Fantefilm og gleder meg stort til å bli en del av det kreative miljøet her, sier Mathis.

– Jeg har hatt det fantastisk i Obhf, men nå føles det fint å teste noe nytt. Etter å ha gjort tv- serier noen år er planen nå å gjøre mer reklame, og da føles dette som riktig tidspunkt og sted.

Mathis er en ringrev innen film, tv og humor, og har jobbet tett med det meste som kan krype og gå av norske komikere: Espen Eckbo, Linn Skåber, Jakob Schøyen, Thomas Giertsen og Jon Øigarden, og nå sist, de unge talentene i «Hvite gutter».

M'Pete, Hot Tub og Roar

Etter å ha vunnet Gullruten for studentfilmen «Black Sheep», gikk Mathis i gang med en gullrekke av humorproduksjoner på 2000-tallet. TV-seriene «Lyckliga gatan», «Endelig fredag», samt kultfilmen «Get Ready to be Boyzvoiced» (2000) med Espen Eckbo.

– Etter det ble det reklame i mange år, men de siste fire årene har jeg vært inne i en ny runde humordrama for tv.

Mathis har blant annet vært regissør for flere episoder på serier som «Helt perfekt» og «Hvite gutter», samt serieskaper for midtlivskomedien «Aldri voksen». Her fikk han med seg sitt drømmelag av skuespillere med humoristisk timing.

– Å utvikle og lage en humordrama-serie med skuespillere som Andrea Bræin Hovig, Ine Jansen, Christian Skolmen og Atle Antonsen har vært en stor glede, sier Mathis, og legger til at seriens 3. sesong har premiere på Discovery 24.april.

– Vi har kjent Mathis i mange år, og har ved mange anledninger snakket om å jobbe sammen, så dette er vi veldig glade for, sier Hugo Føsker i Fantefilm.

Under utvikling av TV-serier er Mathis vant til å jobbe tett med både manusforfattere tv- kanaler, denne erfaringen tar han også med seg til reklameproduksjonen.

– Det er klart at bred erfaring gjør det lettere å hjelpe teamene med å trygge kundene, sier Mathis, det er også fint hvis man bidra til at annonsørene tør å ta kreative sjanser, avslutter han.