McCann Best i august

McCann tok sin andre seier for året i Aftenpostens Best-konkurranse med en smått kontroversiell annonse for StatoilHydro.

11420 e9732 original

August-vinneren er en del av en større kampanje som setter StatoilHydros miljøengasjement på dagsorden, noe særlig Natur og Ungdom ble provosert av. I reklamefolks øyne er imidlertid kommunikasjonen åpenbart helt topp. Det er den andre annonsen McCann vinner Best-konkurransen med i år. Den første var en annonse for Netcom i mai.

– Annonsens tematikk er miljøvern, der den spiller på kontrasten mellom det privatpersoner kan gjøre og hva et stort selskap som StatoilHydro faktisk gjør for å bedre miljøet. Dette dramatisert i et stort format. Annonsen illustrerer et komplekst og sammensatt bilde av virkeligheten som på en god måte forenkler og gjør det komplekse tilgjengelig for leseren. Teksten er rett på sak og fremstår troverdig. Et høyaktuelt tema har blitt dramatisert, og annonsekampanjen har skapt debatt i Norge, uttaler juryen i sin begrunnelse.

Samtlige månedsvinnere er automatisk kvalifisert som finalister til Best 2008, hvor en folkejury stemmer fram vinneren. Kåringen skjer i forbindelse med Gullblyanten.

McCanns vinnerteam:
Marit Høvik Hartmann, kommunikasjonsrådgiver
Atle Skageng, kreativ direktør
Geir Florhaug, art director
Frank Standal Dybhavn, tekstforfatter
Ketil Eggum, AD-assistent
Kristin Lien, prosjektleder
Jaap Vliengenthart, fotograf
Haldor Hårvik, planner

Bestjuryen 2008:
Magnus Kalleberg, Aftenposten (juryformann)
Thomas Askim/tekst, Kitchen
Siw Lyngrå Børli, Widerøe
Lars Jeppe Christoffersen/tekst, McCann
Stig Eilert Svendsen, Kikut
Morten Foss, DDB

69333a99-e1f7-4dbc-b4be-b895d722ce42.pdf