McCann og April Design reiser til Minnesota

Minnesota Agency har overtatt McCann Oslo og April Design, og har dermed blitt et dobbelt så stort byrå. Etter sammenslåingen blir de 16 rådgivere og kreatører. Byrået budsjetterer med en omsetning på 35 millioner og et pent overskudd i år.

Gruppebilde 64 A1721x
Nesten hele den nye gjengen i Minnesota Agency. Øverst fra venstre: Jan Villard, Morten Norli, Kim Amundsen, Stian Birkelid, Marianne Spernes. Nederst fra venstre: Catharina Hermine Wedel Jarlsberg, Tormod Glomnes, Hilde Eitrem Hansen, Christina Øverland Engelsen, Anniken Storbukås Lohne, Marianne Hauknes, Charlotte Havstad, Cecilie Relbo Knutsen. Savnet på bildet: Bjørn Villard og Ehab Ismal. Foto: Jarle Nyttingnes

– Vårt brennende engasjement og kompetanse på strategisk merkevarebygging har fått en kreativ turbo med gjengen fra McCann og April. Med dette er vi et godt skritt videre med vår egen strategi og ambisjon om å bli Norges råeste merkevarebyrå, sier en byråleder Christina Øverland Engelsen i Minnesota Agency.

Ifølge eierne i Minnesota Agency er det jobbet med konsolideringsplaner en god stund, inkludert samtaler med mange byråer siden i fjor høst. Øverland Engelsen forteller at det endelige valget handlet om folkene som jobbet der.

– De er faglig sterke og har en innstilling til kunde og kultur som vil bidra til at vi blir det beste stedet å jobbe i og jobbe med. De har også spennende kunder som vi samlet kan utvikle med bredere leveranser.

McCann har vært i Norge i 25 år, og har opplevd både opp- og nedturer. Ifølge hovedeier og styreformann Bjørn Storeby var det på tide å se seg om etter en samarbeidspartner.

– Siden oppkjøpet av McCann Oslo i 2022 har vi effektivisert byrået godt og levert mange solide prosjekter. Vi ønsket å skalere opp, og har de siste månedene undersøkt mulighetene for å slå oss sammen med andre for å etablere et større og mer slagkraftig byrå. Jeg kjenner Christina og Villard-gutta [byrågründerne Jan og Bjørn Villard] fra tidligere. Vi fant tonen og jeg ble raskt trygg på at de ville bli en riktig partner, sier Storeby, som med dette forlater byråbransjen.

Ville bli del av større miljø

I tillegg til McCann Oslo har også April Design blitt del av Minnesota. Daglig leder Catharina H. Wedel Jarlsberg forteller at de har kjent på sårbarheten ved å være små og ønsket å bli en del av et større og robust miljø.

– Da vi så Minnesota søkte etter seniordesignere tidligere i år tok vi rett og slett kontakt og sa, her er vi, vi er j*vlig flinke og ivrige, og vi tar Mac’en under armen og kommer over til dere hvis dere vil! Det ble full klaff fra første stund. Her er det så flotte mennesker og dyktige fagfolk at vi har gledet oss til å komme i gang og fortelle kunder og omverden om dette.

Ut i verden

Gründerbrødrene Bjørn og Jan Villard forteller at de siden oppstart har jobbet med planer for å skape et kraftfullt miljø som jobber strategisk og kreativt med merkevareutvikling. Ikke bare fordi det er gøy eller lønnsomt, men de ser på det som en viktig samfunnsoppgave.

– Næringsminister Jan Christian Vestre vil ha 50 prosent eksportvekst, utenom olje og gass, innen 2030. Dette er på høy tid og det er godt nytt for mange næringer. Det vil også kreve at bedriftene øker sine investeringer i egen konkurransekraft, og vi ser det som vårt samfunnsoppdrag å være gode rådgiverne for bedrifter med store ambisjoner.

Navnet Minnesota skal beholdes, og skal minne om store ambisjoner og om å ta med sin stolte identitet ut i verden og la den vokse videre, forteller de.

– Prosessen med McCann og April har vært veldig god. Nå gleder vi oss til å bygge en solid kultur og utvikle verdi for alle våre spennende kunder, forteller de.