McCann og Dinamo sommer-Best

McCann og Dinamo vant hver sin månedsseier i juni og juli i Aftenpostens Best-kåring for beste annonse.

McCann vant med Stine Sofies Stiftelse, en jobb som vant Reklame for Alvor 2009. Juryen begrunner valget av McCann slik:
«Dette er en ærlig annonse med et rasjonelt og logisk budskap som blir fremstilt på en lun måte – den viser medmenneskelighet og omsorg. Den innbyr til lesing med gode og nære beskrivelser som appellerer til mennesket i deg. Annonsen setter fokus på et vanskelig tema og oppfordrer til handling. En sterk og god annonse.»

Vinnerteamet bestod av:
Art Director: Magnus Høgberg Hansen
Tekstforfatter: Pål Høyer-Andreassen
Formgiver: Ketil Eggum
Rådgivere: Mark Robinson og Sverre Midttun
Prosjektledere: Hege Kathrine Johannessen og Hanne Bismo Steen
Planner: Elisabeth Søråsen

Dinamo vant for Juli måned. Dinamo ble kåret til vinner i juli med en annonse for visitdenmark.no. Juryen uttalte:
«Annonsen er dramatisert som en kommentar til en faksimile fra en avis. Dette er en annonse en stopper opp ved da den er tidsaktuell og relevant, men også humoristisk og litt frekk. Juryen synes timingen av annonsen i juli måned var god og falt for humoren.»

Dinamos vinnerteam:
Rådgiver: Erik Loe
AD: Torstein Greni, Mats Nyquist
Tekstforfatter: Stein Simonsen
Prosjektleder: Unni Rolfsen
Kunde: Vidar Mørch (turistsjef) og Jørgen Bjerke (marketingsjef)

Aftenposten arrangerer i år sin Best-konkurranse for 15. gang. Kriteriene for å bli vurdert er at annonsen skal ha en bærende idè, være engasjerende, ha et klart og tydelig budskap, være bedre fordi den står i avis og BEST fordi den har vært innrykket på en helside eller større førmat i Aftenpostens morgen- eller aftenutgave. Fagjuryen utpeker en vinner hver måned. Blant disse kårer en folkejury årsvinneren som blir offentliggjort på reklamebyråenes eget arrangement – Gullblyanten.

Månedsvinneren får en gratis helsides annonse som kan benyttes til egenprofilering eller byrået kan velge å gi helsiden til en av sine eksisterende kunder. Årsvinneren får fem helsider i Aftenpostens morgen- eller aftenutgave. Annonseplassen gis samlet til en av vinnerbyråets kunder.

fa213108-a17e-4a66-85dc-3d104c178ad1.pdf

b20ed883-d6e9-4ec1-9358-79ceb75fc9f6.pdf