Mediebarometeret: Nedgangen i markedet er i tråd med prognosen

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets syv første måneder er klart, og viser en samlet nedgang på 2,8 prosent. Sammenlignet med fjoråret er medieomsetningen som går via mediebyråene redusert med 151 millioner hittil i år.

Tom wheatley Hd Ib 5g Rv7 U unsplash
TV-omsetningen har en tilbakegang på 6,8 prosent og er redusert med i underkant av 123 millioner sammenlignet med samme periode i 2022, viser Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

– Annonsemarkedet viser så langt i år en relativt bred nedgang på 3 prosent. Dette er i tråd med prognosene vi satt i forkant av året på mellom 3 og 5 prosent for året som helhet, sier Jonas Buskop, Investeringsdirektør, i Omnicom Mediagroup.

– Vi tror fremdeles fasit for året vil ligge i dette intervallet til tross for at vi nå går inn i en periode hvor sammenligningsgrunnlaget fra 2022 blir «enklere». Det store spørsmålet blir nå når vi anser det som sannsynlig at markedet igjen vil vise vekst over tid. Våre foreløpige analyser viser med stor sannsynlighet at dette tidligst vil inntreffe høsten 2024, og dette har naturlig nok nær sammenheng med forventet konsumprisindeks og forbrukerøkonomi, avslutter Jonas Buskop.

Mediebarometeret for årets syv første måneder

Hittil i år går digitale medier tilbake med 2,2 prosent, som er en reduksjon i medieomsetning på 52 millioner. Display, søk og sosiale medier faller ytterligere med totalt 72 millioner, og det online video og influencer marketing som viser til veksttall med en omsetningsøkning på 20 millioner.

TV-omsetningen har en tilbakegang på 6,8 prosent og er redusert med i underkant av 123 millioner sammenlignet med samme periode i 2022.

Vekst for lydmedier, kino og utendørs

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nesten 47 millioner fra fjoråret. Det er en oppgang på 18,4 prosent. Radio har en oppgang på 16,4 prosent og podkast viser til positiv vekst på nærmere 51,5 prosent, i underkant av 8 millioner kroner.

Kino legger bak seg positiv utvikling etter årets syv første måneder, med en vekst på 34,9 prosent, som tilsvarer en økning på 22 millioner.

Også utendørsreklame fortsetter veksten og har en omsetningsøkning på 43 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Det betyr en oppgang på 12,8 prosent.

Printmedier og DM fortsetter den negative trenden og omsetningen via disse kanalene er redusert med 92 millioner fra i fjor.

Mediebarometeret til og med juli 2023

230810-barometer-juli-2023.pdf PDF, 244.714 KB
Last ned