Mediebyråforeningen relanserer Mediebarometeret
Mediebyråforeningen lanserer et utvidet og videreutviklet mediebarometer. Det nye Mediebarometeret vil også ta for seg medieomsetningen via mediebyråene fordelt på 22 ulike bransjer, i tillegg vil flere mediebyråer rapportere inn tall.
Det nye Mediebarometeret vil vise medieomsetning fra følgende mediebyråer: OMD, PHD, Carat, iProspect, dentsu X, EssenceMediacom, Mindshare, Wavemaker, Atyp, Initiative, UM, Flokk Media, Publicis, Mood Communication, TRY Schjærven Media og WAL.
– Dette er et prosjekt vi har jobbet med i lang tid, og vi er veldig fornøyde med at bransjen i fellesskap støtter opp under dette arbeidet og leverer tall. Slik bransjestatistikk vil gi god innsikt og er et nyttig verktøy for både mediebyråene, mediene og bransjen generelt, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
Tilbyr omsetningstall i mediekanalene på bransjenivå
Til nå har Mediebarometeret vist medieomsetning på mediekategorinivå. For aller første gang vil Mediebarometeret også kunne tilby omsetningstall på mediekjøp for de ulike mediekanalene på bransjenivå. Også her vil det bli månedlige tall. Man kan også kjøpe seg tilgang til informasjon på andelsnivå innen definerte bransjer. Blant bransjene er bank/finans/forsikring, reiser/transport/overnatting, hurtigomsettelige forbruksvarer (FMCG), eiendom og mange flere.
Antall kategorier vil bli 22 pluss en samlekategori. Dataene vil fremkomme på bakgrunn av over 1500 kunder av mediebyråene.
– Vi lanserer et Mediebarometeret 2.0. Dette er et produkt som vi mener det er behov for og etterspørsel etter. Mange aktører ønsker mer bransjespesifikk informasjon om bruk av penger på markedsføring i ulike kanaler. Det skal de få nå, sier styreleder Stian Jansen i Mediebyråforeningen.
Økning på 1,7 prosent
Jansen kan også by på noe nøkkelinformasjon fra ferskeste rapport – som viser årets åtte første måneder.
– De første tallene fra det nye Mediebarometeret viser at det er en økning hittil i år, godt hjulpet av en OL-effekt i noen mediekategorier. Året så langt viser en økning på 1,7 prosent. Dette er tall etter åtte måneder av 2024 – sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, sier Jansen.
Camilla Gåre tror at nylanseringen vil gjøre Mediebarometeret enda mer attraktivt for mange i bransjen.
– Vi opplever at det er stor interesse rundt vårt månedlige Mediebarometeret i dag. Men ny og relevant informasjon for mange innen fagområdet medier og kommunikasjon, så regner vi med enda større interesse. Mange har etterspurt mer detaljert informasjon om reklameomsetningen i de ulike bransjene. Nå ser vi frem til å respondere på dette, sier Camilla Gåre.