Medietilsynet ønsker gjennomgang av TikToks reklamepraksis velkommen

Medietilsynet støtter Forbrukerrådet, som har klaget inn appen TikTok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og EU-kommisjonen for mulig brudd på reklamereglene. – Medietilsynet er opptatt av at barn beskyttes mot ulovlig markedsføring, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

5bdadbdf 0a69 49c9 8273 f2a09a335329
Sammen med 16 andre forbrukerorganisasjoner har Forbrukerrådet klaget inn appen TikTok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og EU-kommisjonen. Foto Medietilsynet

Ifølge den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC gjør TikTok lite for å hindre at barn eksponeres for målrettet reklame blant annet for usunn mat og drikke og skjønnhetsprodukter. Sammen med 16 andre forbrukerorganisasjoner har Forbrukerrådet nå klaget inn appen TikTok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og EU-kommisjonen.

– Medietilsynets store undersøkelse Barn og medier 2020 viser at nesten to av tre av 9–18-åringene bruker TikTok, og at TikTok er det mest populære sosiale mediet for 9–10-åringene. TikTok har et stort ansvar for å sørge for at spesielt de yngste barna beskyttes mot ulovlig reklame. Dersom TikTok legger til rette for ulovlig reklame mot barn under 13 år, er dette alvorlig, sier Velsand.

Jobber med å få på plass et felles europeisk regelverk

TikTok er eid av det kinesiske selskapet ByteDance, og reklame som TikTok selv selger på plattformen er ikke underlagt norsk regelverk. I 2018 kom det nye regler fra EU for videodelingsplattformer som TikTok (i AMT-direktivet), der det blir strengere regler for reklame som rettes mot mindreårige.

– Her i Norge arbeider vi nå med å få på plass dette regelverket, sammen med andre EØS-land. Det er viktig å få til, slik at vi får en felles europeisk minsteregulering på dette området, sier Mari Velsand.

Reklame rettet mot norske forbrukere i TikTok-videoer reguleres av markedsføringslovens regler om markedsføring til barn, inkludert direkte kjøpsoppfordringer til barn og urimelig handelspraksis. Denne loven forvaltes av Forbrukertilsynet. Medietilsynet er kjent med at Forbrukertilsynet allerede jobber med flere av problemstillingene som klagen reiser.

Medietilsynet etterlyser samtykkeløsninger fra TikTok

EUs personvernforordning (GDPR), som ble en del av norsk personvernlovgivning sommeren 2018, har lovfestet at kommersielle aktører ikke kan samle inn og bruke data fra barn under 13 år til for eksempel reklame.

– Medietilsynet har tidligere krevd bedre samtykkeløsninger fra TikTok og andre sosiale medier-aktører, og bedre metoder for å verifisere barns alder. En samtykkeløsning løser ikke alle krevende situasjoner og problemer barn under 13 år kan møte på sosiale medier, men da er de i hvert fall registrert som barn med den alderen de har, sier Velsand.

Medietilsynet mener sosiale medier-aktørene i dag ser gjennom fingrene med at barn med eller uten foreldres samtykke lyver på alderen for å få tilgang til deres plattform.

– Med det fremstår barna eldre enn de er. I tillegg gis ikke foreldrene noen reell mulighet til å gi et samtykke, da hverken TikTok eller noen andre av de store sosiale medier-aktørene tilbyr en samtykkeløsning, sier Velsand.