Melkeopplysning

Kjente skuespillere formidlet folkeopplysning om husarbeid i husmorfilmene på 1950- og 60 tallet. Nå skal TV-kjendis Ole André Sivertsen lære mødre om melk og kalsium.

5148 65a9b original

28. april starter opplysningskontoret for meieriprodukter, melk.no, en ny informasjonsorientert reklame- og nettkampanje for å demonstrere fordelen ved å innta av en viss mengde av nettopp melk. Med et melkesalg som i mange år har dalt, men nå ser ut til å stangnere, håper daglig leder Ida Berg Hauge at opplysningskontoret ved hjelp av den nye kampanjen skal klare å holde melkesalget på det nivået det er på i dag. Og på lengre sikt også kanskje klare å øke det.

Internasjonal anti-trend
Melken har mistet noe av det selvfølgelige fotfestet den tidligere hadde i norsk kosthold. Dette kommer i stor grad av påvirkning fra det store utland, der melk ikke står like høyt i kurs som den jo tradisjonelt sett har gjort her hjemme. Spesielt unge damer er skeptiske til leskedrikken fra kua. Det er også damene, og spesielt de av dem med barn, opplysningskontoret for meieriprodukter ønsker å nå med sin nye kampanje.
– Mødre er en stor påvirkningskraft, og det er derfor det er denne målgruppen vi primært ønsker å nå. Med deres evne til å påvirke barn og opprette livslange kostholdsvaner er det spesiellt verdifullt for oss å nå fram til disse, sier Berg Hauge

Berg Hauge kan også fortelle at de på opplysningskontoret opplever å få alle slags henvendelser, også henvendelser fra fortvilede familiefedre som opplever at kona i huset nekter familien å drikke melk. Dette vil altså opplysningskontoret til livs med sin nye kommunikasjonsstrategi.

Husmorfilmer Opplysningskontoret for meieriprodukter har bevisst valgt å bytte ut følelsesorientert reklame med egenskapsorientert reklame.
– Undersøkelser viser at folk har glemt hvorfor de skal drikke melk. Derfor er det viktig med en informasjonsorientert kampanje, forteller Berg Hauge

Tekstforfatter og konsulent i 2veis reklamebyrå, Jørgen O. Grann, sier seg enig.
– Reklamefilmene vi har laget er annerledes, og kan i teorien minne litt om de gamle husmorfilmene. Her promoteres ingen merkevare, derimot er det en form for folkeopplysning. Sivertsen forteller noe de fleste kanskje ikke vet om melk og ernæring. Filmene har også noe humor i seg, noe og så husmorfilmene hadde dog noe ufrivillig sett med dagens øyne, sier han.

– Også folk som er kule drikker melk
Talspersonen selv, Ole Andre sivertsen, ble funnet etter mye research, og er veldig glad for å være en del av den nye kampanjen. Han hevder han alltid har vært glad i melk og drukket mye av det.
– Jeg stiller opp, ikke for å fronte forskningsmessige detaljer, men for å nå ut med budskapet om at melk er et mye bedre drikkealternativ enn brus og saft. Det er også viktig at vi klarer å nå ut med et budskap om at det ikke er dølt å drikke melk. Også folk som er kule drikker melk. Dessuten er det en enkel måte å få i seg en rekke viktige næringsstoffer på, sier han.

Kampanjen starter mandag 28. april og filmene sendes på TV 2. Videre vil kampanjen gå tre uker rundt skolestart til høsten, samt tre uker i oktober.

Det er til sammen planlagt rundt fem filmer.