Mener nordmenns nye mobilspill-vaner er en gavepakke til annonsørene

Mobilspill-boom under Covid-19: Aldri før har vi brukt mer tid på mobilene våre, og aldri før har vi spilt mer mobilspill enn nå. Salgssjefen i en av verdens største plattformer for mobilannonsering kaller det en gavepakke til annonsører.

Jonas leupe 8p Ctwj37 VB4 unsplashx

Hjemmekontor-året 2020 har gitt betydelig økning i mobilbruk. Folk over hele verden, og spesielt i Norge, bruker mer tid på smarttelefonen sin og på mobilspill spesielt, ifølge AdColony, som er en av verdens største plattformer for mobilannonsering. Selskapet har hentet ut tall som viser at antall nedlastinger og spilletid i Norge økte med 17 prosent i juli sammenlignet med februar i år.

– 17 prosent kan for noen høres lite ut, men i denne bransjen er 17 prosent vekst over kun noen få måneder eksepsjonelt. Det er ikke noe tvil om at mobilbruken har skutt i været som følge av en lenger periode med sosial isolasjon, sier Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge.

Thomas Stensrud

Thomas Stensrud er salgssjef for AdColony Norge.

Flere spill, flere ganger om dagen

AdColony har utført en konsekvensutredning i Europa (inkludert Norge), Midtøsten og Afrika, for å analysere adferdsendringer som følge av viruset. Fra 18. til 27. mars var det allerede store endringer. 20 prosent flere av de spurte prøvde ut nye mobilspill, og 46 prosent flere begynte å spille mobilspill mange ganger om dagen.

– Mobilspill har lenge vært populært, men vi har sett en betydelig økning i populariteten under «lockdown». Spilleapper fortsetter å dominere på markedsplasser som Google Play og App Store, og antall nedlastninger av spilleapps har gått rett til himmels, forteller Stensrud.

– På egne premisser

En av Norges største Youtubere, e-sportgründer Joachim «Noobwork» Haraldsen, er ikke overrasket over utviklingen.

– Koronaviruset har nok gitt en boost til en allerede pågående mobilspilltrend. Skjermene på smarttelefonene blir stadig større og bedre, og 5G-nettverket vil åpne uante muligheter for mobilspill. Det er ikke lenge til man har konsoll-opplevelsen i lomma, sier Haraldsen, og legger til:

– Gaming generelt har utviklet seg til et sted hvor spillere kan sosialisere på egne betingelser. Da er det naturlig at mobilspill også får mer oppmerksomhet. Denne kanalen kommer bare til å bli viktigere og viktigere for forbrukere og annonsører.

– Ikke tiden for merkevarer å sitte stille i båten

Salgssjefen i AdColony Norge mener mobilspillutviklingen er en gullgruve for annonsørene.

– Bruker-initierte reklamer er blant de mest likte måtene å motta annonser på i verden. I tillegg stiger antall brukere som blir eksponert daglig i Norge og verden generelt. Dette er med andre ord ikke tiden for merkevarer å sitte stille i båten, avslutter Stensrud.