Mer Kanon fra Fiske og Kverneland

Tegneserieskaperne Lars Fiske og Steffen Kverneland fortsetter sine illustrerte dypdykk i biografiene til to av av historiens mest kompromissløse kunstnere.

5589 7facc original
5590 a2d61 original

I disse dager kommer «Kanon 2» ut på den idealistiske forlagssliteren No Comprendo Press. Tegneseriealbumet er oppfølger til fjorårets «Kanon», der Fiske og Kverneland fulgte fotsporene til to svært så egenrådige kunstnere: Edvard Munch og Kurt Schwitters.

I «Kanon 2» fortsetter ferden. Kverneland fører videre fortellingen om Munchs hektiske gjennombruddstid i Berlin på 1890-tallet. Ikoniske malerier som «Madonna» og «Vampyr» blir til i skyggen av et ulykkelig kjærlighetsforhold i ungdommen, mens erotiske intriger i bohemkretsen rundt Munch og Strindberg tilspisser seg med den utfordrende Dagny Juels inntreden.

Dessuten blir vi presentert for maleren Ludvig Karsten, om hvem det er blitt sagt: «Det finnes noe godt i ethvert menneske, unntagen maleren Karsten».

Fiske tar for seg den tyske avantgarde-kunstneren Kurt Schwitters, hans vanvittige dada-happeninger i Holland, hans storslåtte MERZ-prosjekter i Molde og på Vestlandet på 30-tallet, og de vanskelige forholdene for hans avantgardekunst i nazi-Tyskland som til slutt tvang ham i eksil i Norge, et på alle måter merkelig sted for en avantgardistisk kunstner å oppholde seg.

Felles fascinasjon Fiske og Kverneland fant hverandre som samarbeidspartnere da de skapte den kritikerroste og flere ganger prisbelønte albumutgivelsen «Olaf G» (2004), om Olaf Gulbransson, en av landets største glemte kunstnere, Norges store karikaturtegner, grunnlegger av «Trangvikposten», fast bidragsyter i den legendariske tyske satireavisen Simpliccimus og apolitisk kunstprofessor i Hitlers Berlin.