«The Moldy Whopper» og Sverige vant stort i Eurobest

Burger Kings «Moldy Whopper»-kampanje vant fem Grand Prix og ble det mestvinnende konkurransebidraget i Eurobest 2020. Reklamenasjonen Sverige mottok hele ni Grand Prix og til sammen 35 trofeer i den europeiske reklamekonkurransen.

Moldy

Nå er samtlige vinnere i Eurobest 2020 annonsert, inkludert Grand Prix i alle kategorier samt spesialpriser. Sverige ble det mestvinnende landet med hele 35 utmerkelser, inkludert ni Grand Prix, fem av dem for «The Moldy Whopper» for Burger King. Det er Ingo Stockholm i samarbeid med Publicis Bucharest og DAVID Miami som har laget kampanjen som vant Grand Prix i Film, Outdoor, Print & Publishing, Integrated og Industry Craft.

Om kampanjen sier juryformannen for utendørsjuryen, Dr Stephan Vogel (Ogilvy i Tyskland), følgende: – «The Moldy Whopper» har brutt alle reglene for matreklame. Den er dristig og modig, og en milepæl i historien om merkevarekommunikasjon. I en verden med alt for mye konserveringsmidler i maten, viser kampanjen veien framover for bedre ernæring.

Frankrike blir rangert som nr. 2 i konkurransen med 23 trofeer, mens Belgia er på tredjeplass med 20. Når det gjelder spesialpriser ble Publicis Worldwide Network of the Year, BETV Paris ble hedret med tittelen Agency of the Year, mens N=5 Amsterdam er årets Independent Agency of the Year. Svenskene fikk nok en pris da produksjonsselskapet New Land vant spesialprisen Eurobest Golden Palm.

Alle vinnerne samt Eurobest Creativity Report kan du se på Eurobest.com.