Mot reklame-ras i USA

Reklameutsiktene for de fem største TV-nettverkene i USA er dystre.

Ifølge det internasjonale bransjenettstedet AdAge.com går det mot en mørk høst for de store amerikanske TV-nettverkene. Både mediebyråene og kanalene selv er dystre i sine prognoser og det er tre forhold som slår inn. For det første er USAs økonomi under et kraftig press. Veksten er lav og flere snakker om en resesjon, noe som gjør annonsørene mer forsiktige.
– Det er ingen tvil om at vi er midt oppe i en resesjon noe som kan komme til å påvirke salget, sa Geri Wang, en salgstoppene i Disneys TV-kanal ABC.

Samtidig flytter seerne seg raskt fra det tradisjonelle tablåstyrte programtilbudet, og kanalene har fortsatt ikke hentet seg inn fra den store forfatterstreiken, noe som har resultert i færre nye program og færre seere.

Streiken har også gjort at høstens tablåer ikke er like attraktive, og Kris Magel, viseadministrerende direktør på mediebyrået Initiative Universal i USA tror ikke TV-kanalene vil klare å selge inn like mye reklame på forhånd under det store «upfront»-salget.

I fjor solgte de fem største TV-kanalene reklame for hele 9,19 milliarder dollar, men det tallet kommer til synke i år tror Magel.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.