Mulige norske løver

Verdens største reklamefestival nærmer seg med stormskritt. Vi spør hvilke av de norske jobbene kreatørene tror er løvemat.

8561 c0de1 original

Cannes Lions opplyser om et økt antall innsendte bidrag til konkurransen. Norge er ikke en del av denne trenden, med 4,7 prosent færre jobber enn fjoråret. Likevel er det optimisme å spore blant noen av kreatørene i de store byråene når det gjelder norske vinnersjanser.

Mange reiser sydover fra Try. Tekstforfatter Lars Joachim Grimstad er en av mange Try-ere som pakker snippsekken for festivalreise.
– Vi blir nok en anstendig gjeng fra Try i år også. Tipper rundt 20 stykker.

Blant de norske jobbene holder Grimstad en knapp på SMFBs storkefilmer for Kiwi.
– Ideen er universal og forholdsvis kulturnøytral, og forhåpentligvis godt Cannes-materiale.

– For Trys egen del hadde det vært kult om noen av printløsningene for Volkswagen nådde opp, er lenge siden Norge beit fra seg i print.

Er det mange av vinnerjobbene fra Gullblyanten som sendes inn?
– Joda, vi har sendt inn flere av gullvinnerne fra Gullblyanten, av disse er det kanskje lov å håpe litt på radio - Volkswagen her også.

Kjøkkenet styres fra Chicago. AD i Kitchen, Per Erik Jarl har ikke full oversikt over hva byrået har sendt inn til Cannes i år, da Leo Burnett Chicago tar den endelige avgjørelsen. Men at det blir færre jobber tror han ganske sikkert.

Hver kvartal sender Kitchen inn samtlige jobber til Leos hovedsete, men Jarl har ikke den helt store troen på at det blir noen løve-statuetter i år.
– Ingen her på huset har kjempestore forhåpninger om å vinne noe i Cannes i år.

Men Jarl tror ikke løpet er kjørt for Norge. Kan tror blant annet at SMFB og Try har noen gode kort i ermet.

Byrået sender kun fire prosjektledere og en konsulent til rivieraen, opplyser Jarl. Ingen av kreatørene hadde veldig lyst til å reise nedover, heller ikke AD-en.

Størst i hurven. Tore Woll, kreativ Leder i McCann, står bak en stor del av de norske innsendte bidragene, men Woll forventer ikke overvekt på flyet hjem.
– Når det gjelder McCann så har vi fokusert på å strukturere og bygge om byrået, så det er ikke store forhåpninger om å vinne mye i år. Det dukket opp noen filmer for Maarud og NetCom mot slutten av leveringsfristen som kanskje kan hevde seg, og da kanskje spesielt Maarud. Men igjen, snacks er en av de tøffeste kategoriene, så hvem vet.

Håper Gule Sider henter Titanium.
– Det som er mest interessant for oss er hvordan neste år vil fortone seg, da kommer vår prestasjon til å være en direkte konsekvens av hvordan byrået er skrudd sammen – vårt store mål er å plukke «Titanium and Integrated», «Media» og «Cyber». Der er Gule Sider som er vårt store lodd i år.

Woll mener de andre kategoriene stadig blir mindre interessante etter som årene går.
– Hvis man vinner er det alltid en hyggelig bonus, men fokuset vårt er å tenke på tvers av plattformene, og ikke vinne innenfor spesifikke kanaler som for eksempel film. Det blir for amputert når man ikke ser helheten. Selv om Norge er litt for kanalfokusert så er ikke verden sånn – og heller ikke McCann i økende grad.

Den kreative lederen kan fortelle at byrået sender inn mange av jobbene som gjorde det bra i Gullblyanten, selv om erfaringen hans tilsier at det har lite å si.
– Det kan jo også være en pekepinn på at Norge er litt ute av synk.

– Vi er 15 stykker som reiser nedover i år, og satser på at 15 kommer seg hjem igjen, avslutter Woll.

Illustrasjonsfoto: Tambako the Jaguar (CC)