Narvesen åpner testlab for gode valg på farten

Tirsdag denne uken åpnet Narvesen offisielt dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo. Den nyoppussede konseptbutikken er en pilot for bærekraftig utvikling av kjeden og tiltak som skal gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.

Gode valg på farten
Nytt kommunikasjonskonsept og symbol «Gode valg på farten», som skal gjøre det enklere for kundene å finne sunnere og mer bærekraftige produkter på farten. Foto: Camilla Solberg/Reitan Retail

– I år fyller Narvesen 130 år, og bærekraft og fornyelse av kjeden står sterkere enn noensinne. Med over 200 butikker over hele landet, jobber vi for å gjøre convenience bærekraftig og bærekraft convenient, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway, som driver Narvesen i Norge.

I Narvesen sin nye testlab testes blant annet:

  • Et 100 prosent palmeoljefritt matsortiment
  • Betydelig reduksjon av sukkerholdige varer
  • Kun kyllingprodukter som er sertifisert for god dyrevelferd (ECC-sertifisering)
  • Flere plantebaserte alternativer og samarbeid med Hanne-Lene Dahlgren
  • Tydelig merking av klimaavtrykk på flere varer
  • Miljørabatt på kaffe for kunder som tar med egen kopp

Første butikk med palmeoljefritt matsortiment

Reitan Convenience er en del av Reitan Retail, som har om lag 3,600 butikker og kiosker i Norden og Baltikum. Reitan Retail har som mål at vi sammen med våre leverandører skal fase ut bruken av palmeolje i matvarer senest innen utgangen av 2028. Narvesen sin testlab er kjedens første butikk som kutter matprodukter med palmeolje helt og derav en viktig test i arbeidet mot et palmeoljefritt sortiment i fremtiden.

Samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren

Reduksjon av rødt kjøtt står høyt på agendaen for Narvesen. I testlaben har kjeden erstattet bestselgere som baguette med ost og skinke, og forsøker å påvirke, også kalt «nudge», kunden til å velge plantebasert eller ECC-sertifisert kyllingpølse fra Norsk Kylling på Orkanger, gjennom tydelig merking av klimaavtrykk per produkt.

Med på laget er vegetarentusiast og samfunnsdebattant Hanne-Lene Dahlgren, som skal hjelpe kjeden med å utvikle flere fargerike og plantebaserte alternativer i tråd med norske kostråd.

Hanne Lene Dahlgren Ole Robert Reitan
Administrerende direktør i Reitan Retail, Ole Robert Reitan, og administrerende direktør i Reitan Convenience Norway, AnnaMaria Carnemark, utenfor Narvesen sin nye testlab. Foto: Camilla Solberg/Reitan Retail
Kjøpmann Nafisa Mahmood og teamet
Kjøpmann Nafisa Mahmood og teamet.

«Nudging» som et viktig verktøy

I slutten av mars lanserte Narvesen et nytt konsept kalt «Gode valg på farten», for å løfte frem sunnere og mer bærekraftige alternativer i butikkene.

– Vi vet at kundene synes det er utfordrende å ta gode valg på farten, noe vi ønsker å endre. I Narvesens testlab blir kundene møtt av sunnere alternativer fra de kommer inn i butikken, brus med sukker er plassert minst tilgjengelig i kjøleskapet og sunnere alternativer er løftet opp og frem, forteller AnnaMaria.

Narvesen jobber også tett med Opplysningskontoret for frukt og grønt med kommunikasjon som skal inspirere kundene til å få i seg «én mer på farten», av de anbefalte fem om dagen

Inkluderer kundene på reisen

AnnaMaria forteller videre at det tar tid å endre de tradisjonelle kjøpsvanene i kiosk, og at de er avhengige av å få med seg kundene på reisen. Ved hjelp av sosiale medier og bruk av QR-kode i konseptbutikken, samler kjeden inn verdifull innsikt om hva kundene ønsker på farten.

– I 130 år har Narvesen forenklet hverdagen til nordmenn på farten, og det skal vi gjøre i minst 130 år til. Vi har fremdeles en lang vei å gå, men gjennom Narvesen sin nye testlab får vi en mulighet til å teste hvilke tiltak og produkter som faktisk fungerer – før vi oppskalerer og tar det ut i resten av kjeden.