Nederland vant Young Lions Print

Et ungt nederlandsk team som fremdeles er under utdanning vant gullet i den prestisjetunge annonsedelen av Young Lions-konkurransen. Tyrkia tok sølv og Tyskland vant bronse.

7843 443ff original
7844 e6285 original
7845 cbbf6 original

Vinnerne av Young Lions Print, den mest prestisjetunge delen av Young Lions-konkurransen, ble annonsert av sjef for JWT London, Craig Davies mandag formiddag i festivalens Young Lions Zone. 40 forskjellige team fra hele verden deltok.

Årets print-brief er fra Amnesty International, og den gikk ut på å kreere en «global» annonse for organisasjonen, der «kjernekonseptet» til organsisasjonen skulle være med.

Vinnerteamene blir hedret onsdag kveld, og de får også med seg en iPod fra Apple, et limited edition foto-print fra Getty Images og gratis delegatbevis på neste års festival.

De tre annonsene skal også trykkes i helsideformat i USA Todays internasjonale utgave kort tid etter konkurransen.

Gullet gikk til Thijs Biersteker og Karian Weijers, elever på Willem de Kooning Academy.

Sølvet gikk til Selim Unlusoy og Bahadirhan Peksen, begge fra Lowe Istanbul.

Bronse gikk til Sina Malosxzyk og Nathalie Krüger, begge fra KNSK Werbeagentur GmbH.

McCann-teamet Lars-Kristian Harveg og Jonas Grønnern skulle egentlig delta, men ble ved en feiltakelse påmeldt i media-delen av konkurransen, som er ren planner-konkurranse der strategi skal utformes og et mediebudsjett på en million dollar skal fordeles.