Nedtelling til GB 2010: Finn og Eirik

Konkurransen er høyaktuell, både med tanke på tidligere debatt og innleveringsfrist for arbeider 15. mars. Vi tar tempen blant dyktige reklamefolk på deres tanker rundt den «nye» Gullblyanten og hvilke forventninger de eventuelt måtte ha.

12264 3ac99 original

Først ut er de sjarmerende gutta Sørensen og Knudsen i Dist Creative.

Hva har Gullblyanten betydd for dere?
– Det finnes jo mange andre konkurranser i Norge. Som Gullmikken, Gullfisken, gullpipa og gullmansjettknappen, men det er en konkurranse som henger høyere enn dem igjen. Og i alle fall nå når man ikke må dele ut gull i alle kategoriene.
Det er på en måte den man måler alt man gjør opp mot. Eller nei, det stemmer ikke helt. Den konkurransen heter Cannes Lions. Men Gullblyanten er en god motivasjon for å gå en ekstra runde med kunden, sitte den ekstra helgen på jobb og slå hodet i veggen for å finne på noe nytt. Prøve å tenke litt lengre. Gullblyanten er en av grunnene til at man tenker «denne ideen her er ok, men det er ikke på langt nær bra nok».

Hva tenker dere om de nye kategoriene?
– Den nye måten å dele inn kategoriene på er det beste som kunne skjedd Gullblyanten! Vi håper dette tar bransjen i en ny retning. At man slutter å tenke «hvordan kan vi lage en bra film?», og at man heller begynner å tenke «hvordan kan vi gjøre noe nytt innenfor bil eller godteri, som faktisk betyr noe for kundene der ute?».

– Vi håper på det beste og at dette tvinger frem litt mer nyskapenhet. I tillegg åpner det opp for flere aktører og kommunikasjonsløsninger som ellers ikke ville sett sin plass i Gullblyanten. Endelig blir det også delt ut gull til de jobbene som faktisk fortjener gull, og ikke bare fordi det må deles ut et.

Hva tror dere endringene vil tilføre konkurransen og bransjen?
– Vi håper mest på at «nye» Gullblyanten får mer oppmerksomhet hos kundene. At det ikke blir et så lukket selskap som det har vært de foregående årene. At endringene kan medføre at kunder får øynene opp for alt det som også er reklame, men som ikke bare er print, film og radio. Og at man får løftet frem kreativitet og problemløsning, slik at noen i Norge kan lage en jobb som Nike Chalk-bot, Worlds Best Job eller Toyota IQ font.

Hvilke forventninger har dere til Gullblyanten 2010?
– Vi gleder oss. Festen er alltid veldig hyggelig. Mange er glade, folk drikker stort sett litt mye og det er som regel de beste jobbene som vinner. Men i år har aldri gullet hengt høyere. Kanskje man også kan driste seg til å forvente at æresprisen nå også kan gå til en konsulent? Det begynner vel å bli på tide at man anerkjenner at kreatørene ikke er så uendelig flinke helt alene.

Hvilke jobber tror dere kommer til å gjøre det bra i konkurransen?
Monsterutstillingen til Try, Hjerteknuser fra Anorak og Walters Mandler-stuntet til SMFB (dersom de hadde meldt den på).

Har dere en oppfordring til andre bransjekollegaer?
– Klikk her , og tenk «Jeg skal ikke sitte hjemme å sutre, jeg skal bli med på Gullblyanten. Det er bra med forandring. Jeg blir flinkere av forandring. Og jeg skal si til alle jeg kjenner at de skal melde på alt de har til Gullblyanten».

Arkivfoto: Åse Holte