Nedtelling til Gullblyanten: Didrik og Morten

Didrik Morits Hallstrøm og Morten Rolseth fra HK Reklamebyrå i Trondheim forteller om kampanjer som har gjort inntrykk i året som gikk.

92223 6c261 original
Nye medborgere fra Ruters Velkommen til Oslo-kampanje, laget av SMFB.


Didrik Morits Hallstrøm (t.h.) og Morten Rolseth er team hos HK Reklamebyrå. To typer som er ulike på mye, men enige om de viktige tingene i livet. Arbeidsdagen deler de med 20 nydelige kolleger i HK.

– Å velge fra stor buffet er aldri enkelt, det lages så utrolig mye fint. Her er noe av det vi husker aller best fra i fjor, jobber som både har en sterk idé og er elegant utført.

«Ruter ønsker velkommen til Oslo» av SMFB

– Ruters Velkommen til Oslo-kampanje fra SMFB treffer både en trønder og en gammel oslogutt midt i hjertet. I et helveteshav av sannhetsvitnefilmer byr denne kampanjen på sannheter som faktisk berører. Sårt, sjarmerende og veldig relevant for Ruters oppdrag som Oslos blodårer. Denne sparka liv i hjemlengselen hos Didrik som tilbrakte halve oppveksten på buss og trikk gjennom hovedstaden.


«Er dette kunst?» av Per Høj for Høstutstillingen

– En utfordrer som vi likte veldig godt – dette må ha vært både en av de kuleste og vanskeligste briefene. Her har de brukt den mest støyete plassen i byen til å dra folk inn i noe som er stille og rart og krevende, og det på en måte som vi tror treffer målgruppa veldig bra. Folk har godt av å forholde seg til kunst og her er både budskapet og kanalvalget fiffig løst.


«Hockey» av TRY for Talkmore (regi: Marius Holst)

– Med Talkmore-filmene gjør TRY en fin jobb med å menneskeliggjøre den forbannede mobilen. Jo da, de bruker bred pensel og takk og pris for at noen fortsatt gjør det. Historiene er godt fortalte og akkurat denne traff både reklamehjertet og øyekroken. Lagidrett og homo har ikke akkurat spilt mye på samme lag, og derfor er hockeyfilmen bra på mange nivå.

Billetter til Gullblyanten kjøper du på gullblyanten.no (frist: torsdag 14. februar).