Nedtelling til Gullblyanten: Ole Henrik og Trygve

Geelmuyden Kiese-teamet bestående av kreativ leder Ole Henrik Stubberud og tekstforfatter Trygve A. Tønnessen tipser oss om potensielle Gullblyanten-jobber som har gått tidligere nedtellere hus forbi.

95833 d53ac original
Skjermbilde fra «Se helheten i detaljene» av Pol for PWC.



Ole Henrik Stubberud (t.h.) og Trygve A. Tønnessen gikk ut fra Westerdals i henholdsvis 1999 og 2005, og møttes første gang i Ogilvy tilbake i 2006. Nå har de jobbet i team sammen i Geelmuyden Kiese siden 2017. Der hadde Trygve allerede vært siden 2010, mens Ole Henrik da kom fra ti år i Kitchen.

– Tusen takk for nedtellingsstafettpinnen! Eller sier man ikke det når det ikke er Kudos-spalten? Uansett. Det er jo litt krevende å være såpass langt ut i rekka av nedtellere, men vi har funnet frem til noen jobber som har gått de andre hus forbi, og som vi føler oss rimelig sikre på at rasker med seg noe hjem i mars:

«Se helheten i detaljene». Av Pol for PWC (regi: Ole Magnus Saxegård i Departementet)

– Hvem hadde trodd at Excel kunne se tiltalende ut? Bare det er en bragd i seg selv. Det er ingen Beste bruk av regneark-kategori i Gullblyanten, men vi tror likevel denne fort belønnes hvertfall i Håndverk.

• «Dagen er fortsatt ikke helt den samme uten». Av SMFB for VG (regi: Martin Werner/Bacon)

– Det er alltid deilig når det kommer noe som beviser at den gode, «gammeldagse» profilfilmen langt fra er død, og som i samme slengen gjør det samme for papiravisen. Her stemmer jo alt: Musikk, casting, nydelige bilder. Også er det skikkelig fint at tvisten ligger i bruken av selve produktet og beviser at det kjente og kjære konseptet fortsatt er gyldig i vår tid.

• «En samlende identitet for hele Oslo». Av Creuna, for Oslo kommune.

– Mang en kreatør har sikkert rukket å rive seg i håret av det forholdsvis rigide oppsettet man tvinges inn i her, oss inkludert. Men samtidig kan man jo ikke annet enn å la seg imponere av hvor helstøpt og gjennomført dette er. Alt fra hvor farger og skrifttype er hentet, til selve logoen. Også er det kanskje viktigere for en avsender som Oslo kommune å fremstå ryddig og helhetlig, enn å gi alle AD-er et blankt lerret å utfolde seg på. Det lever vi greit med når resultatet er så fint som her.

Har dere i anledning Gullblyantens 30-årsjubileum en favoritt fra de siste 30 årene?

– Klart vi har! Vi har mange selvsagt, men vi landet ganske raskt på denne. «Tog» er kanskje den eneste reklamefilmen som har fått oss til å hoppe i sofaen og juble. Vi sier som ingeniørspirene i filmen: «Yes ass! Det er nydelig! Dritbra!».

– I samme slengen synes vi «Fjernstyrt bil», som naturlig nok havnet litt i skyggen av toget, også fortjener en liten mention. Den er tross alt også skikkelig gøyal!

• «Tog» og «Bil» for Norsk Hydro av DDB Oslo (team: Martin Røstvold Thorsen og Torbjørn Kvien Madsen)


Gullblyanten foregår på Clarion Hotel The Hub fredag 6. mars. Frist for å kjøpe billett: 14. februar.