Nedtelling til STELLA: Patrik Bergfjord

Onsdag 29. mars arrangeres STELLA – Effektiv kommunikasjon i Oslo Konserthus. Og i den anledning snakker vi med folk i bransjen, her med Patrik Bergfjord hos Saatchi & Saatchi.

83061 a4700 original
Skjermbilde fra «Gjør noe smart med dumme kjøp» av TRY for FINN.
83061 a4700 original
83064 91187 original

Partner og planning director i Saatchi & Saatchi, Patrik Bergfjord.

Patrik Bergfjord

er planning director og partner i Saatchi & Saatchi. Eksil-svensk og stolt Svorsk i 10 år.

Hva er effektiv reklame for deg?

– Effektiv reklame er når man over-leverer i forhold til rammene man har. Jeg synes vi må huske at grunnversjonen av de virkemidlene vi har er effektive i seg selv, derfor holder det ikke å bevise at vi gjorde noe og at det skjedde noe. Det gjør det, og det å kun bevise at kommunikasjon virker bør ikke vinne effekt-priser. Vi må bevise en outstanding effekt i forhold til de rammene vi har.

– Og jeg mener dette skjer når man klarer å se innsikt, kreativitet og effekt som en helhet, når man klarer å komme bort fra alt for sekvensiell jobbing i siloer. Kaoset i skjæringspunktet mellom innsikt og kreativitet – ja, det gir outstanding effekt.

Hvilke case har imponert deg i løpet av de siste par årene, og hvorfor?

– Siden jeg snakket om viktigheten av kreativitet basert på innsikt så må jeg nesten løfte frem to jobber som har fått meg å føle «ooh, det er så rett!»: «Gjør noe smart med dumme kjøp» for FINN av TRY (filmene ligger også i mediespilleren.)

– Og «Hopp over butikken» av Anorak for kolonial.no. Kan ikke si noe om effekten, men det er sjelden man ser så klokkeklare innsikter snike seg frem hele veien til den endelige løsningen.


Er norske selskap flinke til å måle kommunikasjonseffekten av reklame?

– Jeg syns ikke vi er så dårlige, det har blitt veldig mer fokus på det og generelt tror jeg alle har blitt flinkere på det. Litt selvkritikk tror jeg vår bransje dog får ta, i det at vi er veldig glade i å måle det som har gått bra. Det er fint, da det finnes mye læring i dette, men det finnes minst like mye læring i det som ikke har gått fullt så bra, og her er vel ikke motivasjonen helt på topp for å få frem læringen. Blir lett slik at du stirrer deg blind på selve løsningen, mens jeg tror oftest læringen ligger i inputet.

STELLA Fagdag og prisutdeling foregår onsdag 29. mars i Oslo Konserthus.


Annonse: