«Nei er nei» vant gull for Try/Apt og Amnesty

Cannes Lions: Det ble en sterk norsk åpning på første priskveld på verdens største kreativitetsfestival. Try/Apt kan nå legge et Cannes-gull til den allerede Clio- og Gullblyant-premierte kampanjen for Amnesty.

38063 d2c57 original
Pressekonferanse med PR-juryen mandag formiddag. Foto: Getty Images
38065 43572 original

Senest i februar 2012 fikk Norge krass kritikk av FNs Kvinnekomité fordi voldtektsbestemmelsen i straffeloven ikke er i overenstemmelse med internasjonal rett. Norsk lov definerer fremdeles voldtekt som seksuell omgang ved bruk av vold eller truende atferd, ikke ved manglende samtykke.

Dette var utgangspunktet da Try/Apt og One Big Happy Family på vegne av Amnesty oppfordret norske myndigheter om å bringe voldtektsbestemmelsen i straffeloven i overensstemmelse med internasjonal rett.

Resultat: I februar 2013 kom justisminister Grete Faremo på banen med et lovforslag.

I stuss over norsk lovgivning

Formiddagens pressekonferanse med juryen i PR Lions handlet i stor grad om Grand Prix-vinneren og festivalfavoritten, den australske «Dumb Ways to Die». KF klarte likevel å snike inn et spørsmål til juryen om hva som fenget med den norske kampanjen. Kevin Craig, Managing Director i britiske PLMR svarte slik:

– Dette var en kampanje som flere juryenmedlemmer hadde et lidenskapelig forhold til, fordi den brukte sosiale medier og internett på en veldig kreativ måte for å involvere publikum. Det er en ærlig sak å si at vi i begynnelsen var svært overrasket over norsk lovgivning på dette området, men det fikk oss til å reflektere over tematikken. Vi synes det er en veldig effektiv og innovativ kampanje som har vist fremragende resultater. Et meget sterkt PR-arbeid.

På dette stadiet bryter det franske jurymedlemmet Pascal Beucler inn. Han er Senior Vice President & Chief Strategy Officer MSL Group.

– Jeg var en av de lidenskapelige jurymedlemmene, og vil forsøke å oppsummere det slik: Kampanjen demonsterer at i 2013 påvirkes public relations først og fremst av mennesker, og presset fra folkemeningen gjennom sosiale medier kan forandre politikk og praksis hos både regjeringer og bedrifter. For oss er dette både nytt og veldig interessant.

Kampanje på dugnad

Det hører også med til historien at prosjektet har vært en stor dugnad hvor mange har stilt opp uten honorar. De som var med: Try/Apt: Lars Joacim Grimstad, Egil Pay, Sara Hødnebø, Caroline Ekrem, Rikke Sofie Jacobsen, Lars Mitlid, Marte Heiersted, Anders Holm, Sebastian Prestø, Fred Kihle, Linda Tillier, Thomas Sømoen, Jan Kristian Haavi

One Big Happy Family m/stab: Hans Petter Moland, Mone Mikkelsen, Helene Hovda Lunde, Cecilie Tidemann, Madicken Langvad,, Binne Thoresen, Askild Vik Edvardsen, Tordis Bersås, Torfinn Sannerud, Erling Andersen, Thor Erik Løkken, Chris Karlstad, Ad Stoop, Christine Bosenski, Alex Lopez, Madelene Almstedt, Irene Skar, Helene, Louise Kjær, Mikkel Gulliksen, Svein Olav Gjone, Gorm Fegstad, Jens Christian Fodstad, Henerikke Mørch og Patrik Adrén.

Skuespillere: Kim Krohn Berle og Sara Moland. Nevnes bør også Cannibal Casting, Storyline Studios, Dagslys, Megaphon, Fragments og Ugress

Jobben vant tidligere i år gull i Clio i kategori for Public Relations, samt sølv i samfunnskategorien i Gullblyanten 2012.


PR Winners.pdf


Annonse: