Nekter for Dove-juks

Alle som har vært involvert i retusjeringskontroversen rundt Doves «Real Beauty»-kampanje nekter for at de har pyntet på virkeligheten.

11408 8f94f original

En liten kommentar i en lang artikkel i The New Yorker førte til et betydelig troverdighetsproblem for Dove, som de fire siste årene har sverget til kampanjer der «ekte» kvinner blir fremhevet, mens skjønnehetsindustriens tricks blir avslørt, som i den Cannes-vinnende «Evolution»-kampanjen fra i fjor.

Unilever, fotograf Anne Leibovitz og formgiver Pascal Dangin sier alle at opplysningene sin kom fram i The New Yorker-artikkelen har blitt forvrengt, og at Dangins sitat ble tatt ut av kontekst.

Marketingsjef i Unilever Stacie Bright presiserer at kvinnekroppene i 2005-kampanjen «Real Beauty», som ikke ble fotografert av Leibovitz, heller ikke ble digitalt endret. «Eldrekampanjen» fra 2007, tatt av Leiobovitz, ble ifølge Bright korrigert for farge og støv/hår.
– Kvinnenes naturlige skjønnhet og fotografienes integritet ble bevart, sier Dangin i en uttalelse i et skriv sendt ut av Unilever.

Også Leibovitz uttaler seg.
– Pascal gjør all slags arbeid, men han er primært en trykker – og gjør bare retusjeringer når han blir spurt om det. Ideen for Dove var krystallklar fra begynnelsen, det skulle for all det ikke retusjeres, og det ble det heller ikke.

Ifølge Advertising Age nekter Leibovitz' byrå å utbrodere hva fargekorrigeringene besto i, i tillegg takket de nei til å uttale seg om opplysninger fra en person Ad Age hevder kjenner saken, som sier at Pascal Dangin spesifikt innrømmet å fjernet blodårer fra bildene av kvinnene.