Neste år blir det virkelig ille

2009 blir slett ikke et kriseår. Bare vent til neste år, sier WWP-topp Martin Sorrell.



Siden finanskrisen satte inn for alvor i fjor høst har det vært tegnet mange dystre bilder for medieindustrien i 2009. Her hjemme har de største medieselskapene varslet kostnadskutt på over en milliard kroner og flere hundre ansatte risikerer å miste jobben.

Den samme trenden skjer over hele verden, der de store aktørene i media og reklame varsler betydelige nedbemanninger. For noen uker siden annonserte giganten WWP at hver tiende ansatte sies opp. Årsaken er sviktende salg i USA og Vest-Europa, skriver Resumé.

Konsernsjef Martin Sorrell sa under en lunsj i International Advertising Association at det først er neste år hvor medieindustrien virkelig vil få problemer, skriver Brandrepublic.

Spådommen skiller seg fra hva Sorrell sa i høst, da han mente at vi ville treffe bunnen i år og at det ville bli bedring fra 2010.

I lunsjmøtet innrømmet Sorrell at han tidligere har uttalt at han vil avskrive 2009, men sier nå at han ikke tror på den dommedag som enkelte analytikere spår. Likevel mener han bransjen står foran betydelige utfordringer.
– Kundene vil ikke bevege seg i fremtiden, så sant de ikke får grundig dokumentasjon på at investeringene virker. Vi kan mislike det, de kreative avdelingene og reklamebyråene misliker det i alle fall, men det er slik verden er, sa Sorrell, ifølge Brand Republic.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.