Netlife lager designmaskin for Nasjonalmuseet

Nasjonalmuseet har valgt Netlife som leverandør av en digital tjeneste som skal forenkle den visuelle kommunikasjonen på museet. Designmaskinen skal bidra til alle kommunikasjonsflater på museet, både analoge og digitale, skal følge museets visuelle profil og standard.

Foto Jonas Drivekleppx
Teamet fra Netlife, fra venstre: Designer Kaja van Domburg, interaksjonsdesigner Daniel Hasan, utvikler Svale Andreas Fossåskaret, prosjektleder Sjur Bjørndalsæter og utvikler Leo Toneff. Foto av: Jonas Driveklepp / Netlife

Nasjonalmuseet er Norges største museum for kunst, arkitektur og design. Neste år åpner det nye museet ved Aker Brygge i Oslo. Da er behovet for enhetlig og ryddig kommunikasjon på alle flater stort.

Designmaskinen blir et verktøy som er enkelt og intuitivt å bruke for alle museets ansatte, som skal gi dem design-superkrefter uten å ha noen forkunnskap om design eller museets identitet. Formålet er at alt av kommunikasjon internt på museet fremstår som enhetlig, ryddig og i tråd med Nasjonalmuseets merkevare.

– Til det nye Nasjonalmuseet utvikler vi et kommunikasjonssystem i bygget. Systemet skal ivareta publikums informasjonsbehov, og samtidig fremme museets tilbud og fasiliteter. For å drifte dette systemet oppstod ideen om Designmaskinen. Designmaskinen gjør det mulig for hele organisasjonen å designe materiell, som ivaretar museets identitet, uten å involvere manuell designkraft. Vi er glade for å ha funnet en partner i Netlife, som forstår behovene våre og er i stand til å ta på seg den komplekse oppgaven med å utvikle Designmaskinen, sier Petter Stewart-Baggerud, senior grafisk designer i Nasjonalmuseet.

Stolt gjeng i Netlife

Netlife er i full gang med arbeidet med å utvikle og designe grensesnitt, logikk og funksjonalitet for maskinen i tett samarbeid med Nasjonalmuseet.

– Vi er stolte og ydmyke over å ha vunnet dette oppdraget, sier Sjur Bjørndalsæter, teknisk prosjektleder i Netlife. – Vi har møtt en kompetent gjeng i Nasjonalmuseet, som det blir gøy å jobbe med fremover. Resultatet skal være et brukervennlig verktøy som enkelt kan utvikles og skaleres over tid, sier Bjørndalsæter.