Nettaviser sliter tross annonsevekst

Selv om nettreklame i Norge har vokst stort, sliter flere nettaviser som Aftenposten og Nettavisen med røde tall.



Aftenposten.no gikk med syv millioner kroner i underskudd i fjor, mens Nettavisen forbreder seg på kutt etter fjorårets tap på 15 millioner kroner. Nå skal de endelige tallene fra NA24 snart legges frem, men Kampanje har tidligere meldt om et underskudd på 10,1 millioner kroner i 2007 basert på regnskap til en av medeierne.

Christophersen er leder for mediebyrået Initiative Universal Media. Han legger skylden for underskuddene på høye kostnader.
– Internett har hatt 30-50 prosent vekst i alle år. Andre mediekanaler vil både dø og blø for å komme dit. Lykkes man ikke nå er jeg veldig bekymret for hva som skjer når markedet snur- for det gjør det, sier han til Dagens Næringsliv.

Daglig leder Børge Sandengen i Inma, interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring, mener det kan være forretningsmessig forsvarlig å grave dypt i lommeboken for å stå sterkere i konkurransen dersom markedet viser nedgang.
– Interaktive kanaler blir i stadig større grad navet i kommunikasjonskampanjer, noe som vil flytte store penger fra tradisjonelle medier til nettet. Nettet vil fortsette å vokse og aktørene kan forsvare forretningsplaner som ikke blir lønnsomme før i 2010 eller kanskje enda senere, påpeker Sandengen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.