Nike-kampanjen «Dream Crazy» er verdens mest effektive

Effie har kåret Wieden+Kennedys «Dream Crazy»-kampanje for Nike til verdens mest effektive, og kampanjen har blitt priset med den første Iridium Effie. I tillegg er 12 Grand Effie-vinnere og tre Multi-Region Effie-vinnere offentliggjort.

Dream Crazy Nike

Effie Worldwide har denne uken kåret Nike’s «Dream Crazy» til verdens mest effektive kampanje. The Global Best of the Best Effies inviterte alle Grand og Gold Effie-vinnere fra 2019 og 2020 til å konkurrere om den mest effektive kampanjen, og konkurransen har med dette skapt to nye nivåer av anerkjennelse: The Global Grand Effies og Iridium Effie, der sistnevnte går til den mest effektive markedsføringsinnsatsen i verden.

Det var 62 kampanjer som konkurrerte om Global Grand Effies, der 12 vinnere i hver sin kategori ble kåret etter to runder med juryering.

Global Grand Effie-vinnere

  • Brand Experience-Services: IKEA Russia & Instinct (BBDO Group) «Apartmenteka,» with ZBRSK
  • Commerce & Shopper Marketing: Restaurant Brands International’s Burger King & FCB New York «The Whopper Detour,» with O Positive Films, Zombie Studio, Chemistry Creative & ABMC
  • FMCG-Food & Beverage: Nestlé Mexico’s Nescafé & Bombay «Nescafé Tributo»
  • FMCG-Other: Procter & Gamble’s Tide & Saatchi & Saatchi New York «It’s a Tide Ad,» with Hearts & Science, Taylor Strategy, MKTG & Marina Maher Communications
  • Media, Entertainment & Leisure: The Walt Disney Company Latin America’s National Geographic and Wolf BCPP «Nat Geo Into The Dark. A trip to the eclipse,» with Agencia Opera Chile
  • Positive Change: Social Good-Brands: Black & Abroad & FCB/SIX «Go Back to Africa,» with Initiative, Glossy Inc., Grayson Matthews, Rooster Post
  • Positive Change: Social Good-Non-Profit: Street Grace & BBDO Atlanta «Gracie»
  • Restaurants: KFC Australia & Ogilvy Australia «Michelin Impossible,» with OPR Australia, MediaCom & Infinity Squared
  • Retail: Nike & Wieden+Kennedy «Dream Crazy,» with Park Pictures, JOINT Editorial, A52 & Publicis Sapient
  • Seasonal/Current Events: Microsoft & McCann New York «Changing the Game»
  • Sustained Success: Aldi UK & Ireland & McCann Manchester «Like Brands’ 2011-2018,» with UM Manchester
  • Transportation, Travel & Tourism: Tourism New Zealand, Special Group New Zealand & Special Group Australia’s «Good Morning World»

Iridium Effie

Nike-kampanjen «Dream Crazy», med Colin Kaepernick i hovedrollen, ble laget av Wieden+Kennedy Portland. I tillegg til verdens første Iridium Effie vant den også Global Grand Effie i Retail-kategorien. Kampanjen provoserte fram en enorm kulturell konversasjon og genererte over seks milliarder dollar til Nikes aksjeportefølje.

Se hovedfilmen i kampanjen her.

Global Multi-Region Effie Winners

Det nye konkurransenivået Global Multi-Region Effie kårer vinnere som hadde markedsframstøt som har virket i flere forskjellige markeder, og det ble kåret tre vinnere: INGO Stockholm vant en Gold Effie i Restaurants-kategorien for Burger King’s «Moldy Whopper», Unilever Singapore, Hindustan Unilever Ltd. og MullenLowe Lintas Group vant en bronse-Effie i Positive Change: Social Good-Brands-kategorien for Lifebuoy-kampanjen «H is for Handwashing», mens Babyshop og FP7 McCann Dubai vant en bronse-Effie for «Rephrasing Parenthood» i Retail-kategorien.

Vinnerne ble feiret under en virtuell prisutdeling 16. november.