Nike-kampanjen «Dream Crazy» er verdens mest effektive
Effie har kåret Wieden+Kennedys «Dream Crazy»-kampanje for Nike til verdens mest effektive, og kampanjen har blitt priset med den første Iridium Effie. I tillegg er 12 Grand Effie-vinnere og tre Multi-Region Effie-vinnere offentliggjort.
Effie Worldwide har denne uken kåret Nike’s «Dream Crazy» til verdens mest effektive kampanje. The Global Best of the Best Effies inviterte alle Grand og Gold Effie-vinnere fra 2019 og 2020 til å konkurrere om den mest effektive kampanjen, og konkurransen har med dette skapt to nye nivåer av anerkjennelse: The Global Grand Effies og Iridium Effie, der sistnevnte går til den mest effektive markedsføringsinnsatsen i verden.
Det var 62 kampanjer som konkurrerte om Global Grand Effies, der 12 vinnere i hver sin kategori ble kåret etter to runder med juryering.
Global Grand Effie-vinnere
- Brand Experience-Services: IKEA Russia & Instinct (BBDO Group) «Apartmenteka,» with ZBRSK
- Commerce & Shopper Marketing: Restaurant Brands International’s Burger King & FCB New York «The Whopper Detour,» with O Positive Films, Zombie Studio, Chemistry Creative & ABMC
- FMCG-Food & Beverage: Nestlé Mexico’s Nescafé & Bombay «Nescafé Tributo»
- FMCG-Other: Procter & Gamble’s Tide & Saatchi & Saatchi New York «It’s a Tide Ad,» with Hearts & Science, Taylor Strategy, MKTG & Marina Maher Communications
- Media, Entertainment & Leisure: The Walt Disney Company Latin America’s National Geographic and Wolf BCPP «Nat Geo Into The Dark. A trip to the eclipse,» with Agencia Opera Chile
- Positive Change: Social Good-Brands: Black & Abroad & FCB/SIX «Go Back to Africa,» with Initiative, Glossy Inc., Grayson Matthews, Rooster Post
- Positive Change: Social Good-Non-Profit: Street Grace & BBDO Atlanta «Gracie»
- Restaurants: KFC Australia & Ogilvy Australia «Michelin Impossible,» with OPR Australia, MediaCom & Infinity Squared
- Retail: Nike & Wieden+Kennedy «Dream Crazy,» with Park Pictures, JOINT Editorial, A52 & Publicis Sapient
- Seasonal/Current Events: Microsoft & McCann New York «Changing the Game»
- Sustained Success: Aldi UK & Ireland & McCann Manchester «Like Brands’ 2011-2018,» with UM Manchester
- Transportation, Travel & Tourism: Tourism New Zealand, Special Group New Zealand & Special Group Australia’s «Good Morning World»
Iridium Effie
Nike-kampanjen «Dream Crazy», med Colin Kaepernick i hovedrollen, ble laget av Wieden+Kennedy Portland. I tillegg til verdens første Iridium Effie vant den også Global Grand Effie i Retail-kategorien. Kampanjen provoserte fram en enorm kulturell konversasjon og genererte over seks milliarder dollar til Nikes aksjeportefølje.
Global Multi-Region Effie Winners
Det nye konkurransenivået Global Multi-Region Effie kårer vinnere som hadde markedsframstøt som har virket i flere forskjellige markeder, og det ble kåret tre vinnere: INGO Stockholm vant en Gold Effie i Restaurants-kategorien for Burger King’s «Moldy Whopper», Unilever Singapore, Hindustan Unilever Ltd. og MullenLowe Lintas Group vant en bronse-Effie i Positive Change: Social Good-Brands-kategorien for Lifebuoy-kampanjen «H is for Handwashing», mens Babyshop og FP7 McCann Dubai vant en bronse-Effie for «Rephrasing Parenthood» i Retail-kategorien.
Vinnerne ble feiret under en virtuell prisutdeling 16. november.