NoA kjøper svenske Peregrine

NoA kjøper det svenske konsulentselskapet Peregrine. Selskapet leverer datadrevet markedsføring, og vil inngå som en del av NoA Connect, som ble etablert våren 2020.

Untitled 179
Thomas Høgebøl, CEO i NoA.

– Det er utfordrende tider, men vi vet at virksomheters evne til å anvende data strategisk i markedsføringen blir stadig viktigere. Sluttkundene forventer at virksomheter bruker innsikt for å skape bedre tjenester. Å være kundeorientert på denne måten er et viktig grunnlag for å oppnå videre vekst, sier Thomas Høgebøl, CEO i NoA.

Han forteller at NoA med kjøpet av Peregrine fortsetter å styrke seg kraftig innen datadrevet markedsføring.

– Mange virksomheter har ennå ikke begynt å utnytte mulighetene som ligger i strategisk bruk av data i salgs- og markedføringsøyemed. Det finnes et enormt uutnyttet potensial her, og Peregrines tydelige ambisjon om å skape vekst for sine kunder passer utmerket inn i NoA Connect, sier Høgebøl.

Peregrine ble startet i 2017, har 15 ansatte og omsetter for mer enn 20 millioner kroner. I NoA Connect blir Peregrine en del av et miljø som bygger på det norske performancebyrået Proletar og dets danske søsterselskap Eden. Peregrine-leder Anders Nygren ser frem til å bli en del av NoA-familien.

– Markedet er bare i sin spede begynnelse når det gjelder å ta i bruk kraften i datadrevet markedsføring. Sammen med NoA, som vi har fulgt med på en stund, gleder vi oss bidra til vekst og økt lønnsomhet for eksisterende og fremtidige kunder. NoA har foretatt en utrolig imponerende reise, og det føles veldig spennende å få være med på å bygge videre på NoAs visjon sammen med de andre byråene i nettverket, sier Nygren.

Rekordomsetning ledet an av Anorak, NoA Connect og Danmark

Byrånettverket NoA hadde sitt hittil beste år i 2019 med en omsetning på over 1,5 milliarder kroner.

– Vi er selvsagt godt fornøyd med at totalomsetningen i NoA-familien vokser kraftig, og med det befester vi posisjonen vår som Skandinavias ledende bransjeaktør, sier Høgebøl,.

Han presiserer at brorparten av omsetningsveksten er reklameomsetning gjennom digitalbyrået Proletar, som ble kjøpt av NoA på slutten av fjoråret og nå er en del av NoA Connect. I den norske delen av nettverket var det særlig Anorak og NoA Connect gjennom performancebyrået Proletar, som bidro til økt topplinje, med henholdsvis 19 og 46 prosents vekst sammenlignet med året før.

Resultatet for de norske NoA-byråene, der også Making Waves og Bold inngår, økte med hele 22 prosent i fjor, fra 39 til 48 millioner.