NOAH er live med prisvinnende kampanje

Fjorårets Digital Creative Competition (DCC), arrangert av Ocean Outdoor, kronet JCP PRAD som vinnere i Non Profit-kategorien med en kampanje for NOAH. Kampanjen setter søkelys på dyrevelferd for griser i Norge, og kan oppleves på Kuben på Oslo Bussterminal.

IMG 2120
På bildet: Frivillige fra NOAH som ønsker å skape så mye blest som mulig rundt grisenes rettigheter. Foto: Ocean Outdoor

Med såkalt DeepScreen-teknologi skaper kampanjen en 3D-effekt av en gris i bur, som illustrerer de trange forholdene griser lever under i norske fjøs. En QR-kode ved siden av grisen gir en interaktiv opplevelse; når den skannes, ledes man til en signeringskampanje som oppfordres til bedre dyrevelferd.

På skjermen frigjøres grisen, og en takkemelding fra NOAH vises. På gulvet et det også foliert opp en kvadratmeter, nemlig hvor stor plass 99 prosent av griser har å leve på i norske fjøs.

– De fleste griser lever innestengt i betongbinger hele livet. På slakteriet dør de av smerte og frykt. Vi ønsker at folk skal se kampanjen og skrive under for å kreve en slutt på lidelsene for griser i masseproduksjon, sier Siri Martinsen, pressekontakt i NOAH.

Gjennom underskriftskampanjen krever NOAH at den kommende dyrevelferdsmeldingen tar grisers lidelser på alvor og forbedrer levevilkårene gjennom å forby trange betongbinger, forby CO2-avliving og utfasing av industriell masseproduksjon av griser.

IMG 2135
IMG 2126

Ved kåringen av DCC-vinneren la juryen til grunn at dette var en visuelt sterk kampanje med stoppeffekt, med dramatisk og smart bruk av digital utendørsreklame.

– Denne kampanjen viser hvordan innovative tilnærminger kan skape større bevissthet og engasjement for viktige saker. Ved å kombinere teknologi, interaktivitet og en viktig sak klarer kampanjer å bryte gjennom støyen og nå ut til et bredere publikum. JCP PRADs kampanje for NOAH er et glimrende eksempel på hvordan kreativ markedsføring kan forsterke budskapet og skape reell endring, sier Jens Thomassen, Head of Labs i Ocean Outdoor Norge.

Teamet bak jobben fra JCP PRAD består av kreatørene Christian Kruse og Hanna Sverdrup, med motion designer Robin Aasen og designer Kaja Spjelkavik, senior prosjektleder Jannicke Smevik Hoff og rådgiver Kristoffer Reppen.