Entur og NORD DDB kuppet juni-Sølvfisken

Sølvfisken for juni ble vunnet av kampanjen der Bjørn Skagestad leder en gjeng røvere som benytter Entur-appen til å planlegge og gjennomføre tidenes kupp.

Getaway

Entur har samlet alle kollektivreiser i Norge i én app. Da blir ting så enkelt at en gjeng med røvere kan benytte appen til å planlegge og gjennomføre tidenes kupp, slik kampanjen fra NORD DDB demonsterer.

– Kom deg enkelt bort med Entur-appen er et konsept som gjør at vi kan være overraskende samtidig som vi er tett på hovedfordelene i tjenesten. Vi får virkelig vist frem at vår app gjør det å reise kollektivt så enkelt at vi kan hjelpe deg bort fra så og si hva som helst, sa Hanne Kopstad, Markedssjef i Entur, da kampanjen ble lansert.

Med appen kan du planlegge reiser med flere kollektivtransportmidler i én og samme app.

– For oss var det derfor sentralt å få vist frem at Entur-appen kan brukes til å planlegge alle typer reiser i hele Norge, vise frem appen i bruk, og at den gjør det kompliserte til noe enkelt, supplerte Thomas Olsson, rådgiver i NORD DDB.

For kreatørene i byrået gikk tankene til Hollywoods klassiske heist-sjanger.

– Gjennom å benytte et popkulturelt fortellergrep som alle kjenner til og dekoder lett, så kunne vi skape en spennende vinkling på ellers brukte inngangsporter, ifølge André Gidoin og Frank Nystuen.

Filmen er produsert in-house av NORD DDB med Daniel Antonsen på regi og Fredrik Pryser som produsent.

Juryens begrunnelse: «Filmen for Entur skilte seg positivt ut i juni-fiskedammen. Juryen opplever den som overraskende og forfriskende. Filmen tar TV-mediets styrker på alvor og gir TV- publikum 40 sekunders underholdning, samtidig som Entur får frem fordelene med appen. Gratulerer til Entur og Nord DDB for månedens fangst.»