Norsk-britisk designsuksess

Forrige fredag var den norske halvdelen av designkollektivet Non Format i Oslo for å fortelle om store kunder og fine bokstaver.

4956 91393 original
4957 8fc15 original
4958 a5cb1 original
4959 4080c original
4960 d5790 original

Etter tre år sammen på Central St. Martins College of Art & Design, startet Kjell Ekhorn og Jon Forrs designbyrået Non Format i 2000. De begynte i det små, og i hele tre år hadde de mindre relevante fulltidsjobber, ved siden av sporadiske illustrasjonsjobber de gjorde for fattige men flinke artister på små og like fattige plateselskap.

Penger vs. frihet Kjell Ekhorn tok i fredagens presentasjon utgangspunkt i en ganske kjent utfordring for de fleste kreatører, nemlig balansen mellom kreativ kontroll og økonomisk gevinst. En balanse som sjelden er helt på plass, men som innimellom allikevel er der den skal være. Ved hjelp av et skjema laget spesielt for anledningen, gikk han igjennom Non Formats jobber og plasserte dem i skjemaet sett i lys av nettopp disse to faktorene.

Uten å gå i detalj på konkrete inspirasjonskilder fortalte Kjell Ekhorn også om hvordan han og makker Forrs har jobbet frem noen av de mer kjente prosjektene sine. Og erklærte samtidig sin kjærighet til å designe platecover. Jobber som i følge han selv har verdens beste briefer.
– Det er så deilig når briefen er, «hør på dette og lag noe du synes passer til», sa han.

Fine bokstaver At de to guttene begge er svake for å leke med typografi er lett å se i arbeidene deres, og den lekne typografien og rene redaksjonelle designen deres falt spesielt musikkmagasinet «The Wire» i smak. Etter noen år med mindre jobber fikk de i 2001 tilbud om å redesigne magasinet, hvilket var den første jobben der den økonomiske gevinsten økte noe. Dette ga dem frihet til å si opp jobbene sine og begynne å designe på fulltid.

Jobben for «The Wire» satte dem virkelig på kartet over unge designere det var verdt å følge med på, og flere store kunder begynte å melde sin interesse. Per i dag har Non Format jobbet med kunder som Coca Cola, Nike, the Economist og EMI blant mange andre.

Skype For ett år siden flyttet Jon Forrs til USA, og Non Format har nå derfor både kontor i London og i Minneapolis. Samarbeidet deres foregår i all hovedsak via Skype, men er ikke noe mindre av den grunn.
– Jeg og John diskuterer alt, hele tiden, ned til hver minste detalj, sa Ekhorn.

Non Format er et designbyrå som arbeider med art direction, design og illustrasjoner for prosjekter til musikkindustrien, kunstprosjekter, mote og reklameoppdrag. De gjør også art direction av illustrasjonstidsskriftet «Varoom».

Bildene er hentet fra boken «Non Format Love Song» gitt ut på Die Gestalten Verlag.