Norsk Care-kampanje tok av i Sverige

En svensk journalist delte Care-filmen «Kjære pappa» på Facebook. Nå har den tatt av i Sverige, med over to millioner visninger på ett døgn.

68452 9aefe original
«Kjære pappa» for Care har truffet en nerve både hos svensker og nordmenn.

Årets kampanje for Care heter #kjærepappa, og handler om at hjelpeorganisasjonen ønsket å sette fokus på vold mot kvinner, og ikke minst menns bakenforliggende holdninger til jenter og kvinner. En viktig del av kampanjen er kortfilmen «Kjære Pappa» som Schjærven Reklamebyrå har laget sammen med Tangrystan og den svenske regissøren Jacob Ström.

– Kjære pappa, jeg kommer til å bli født som jente. Vær så snill å fortsette å gjøre ditt for at det ikke skal være den største faren av alle, oppfordrer fortellerstemmen i kortfilmen.

Regissør Ström har sørget for å lage en svensk versjon, og det har ført til at den har tatt helt av hos svenskene de siste dagene, med over to millioner visninger på ett døgn etter at journalisten Emmanuel Karlsten delte den på sin Facebook-side, med denne teksten:

Jag såg det här klippet igår och drabbades totalt. Jag kan fortfarande inte släppa det.

Ta fem minuter idag. Se klippet i helskärm, slå på högsta videokvalitet och tillåt dig drabbas.

Jag har en dotter som är två år gammal. Hon kommer växa upp i den här sjuka världen jag varit och är medskapare till. Min enda uppgift är att se till att jag lämnar något bättre för henne. Vad är det för samhälle jag bidragit till? Vad har jag skapat för kultur genom att jag inte sagt ifrån?

Jag känner skuld, men framförallt ett enormt behov av att göra något.

Så mitt första steg blir att dela den här filmen.

Videon kommer från den norska välgörenhetsorganisationen CARE som jobbar för kvinnors rättigheter. Den är regisserad pro bono av den svenske regissören Jakob Ström, som också sett till att det gjorts en version med svensk röst. Eftersom organisationen inte finns i Sverige har jag erbjudits möjligheten att dela videon här. Jag får inte betalt för det och jag vet inte ens om det går att stötta organisationen ekonomiskt i Sverige. För mig handlar det bara om att fler ska få se, känna och drabbas.

Om denna delning åtminstone kan så ett frö av självmedvetenhet om varje människas ansvar, varje mans ansvar, är det värt det. För vi behöver vara många som är med och förändrar.

Min förhoppning är att fler ska se det om jag delar den här.

All oppmerksomhet har også ført til saker i pressen, både i Veckorevyn, Expressen og Metro – og tilbake over kjølen til Dagbladet.

– Det er helt tydelig at vi har truffet en nerve med denne kampanjen, sier generalsekretær i Care, Gry Larsen, til Dagbladet.


Annonse: