Norsk filmfotograf med internasjonalt rennomé tildeles filmbransjens største fagpris

Sturla Brandth Grøvlen har etablert seg som en ettertraktet filmfotograf i utlandet, ikke minst med foto på den Oscar-belønte «Et glass til». Etter en rekke kritikerroste arbeider internasjonalt, vendte han hjem for å fotografere sin første norske film: Eskild Vogts «De uskyldige». For innsatsen tildeles han nå Nordisk Film Prisen og 100.000 kroner.

SBG portrett01 fotograf Agathe Corniquet
Sturla Brandth Grøvlen. Foto: Agathe Corniquet

Filmfotograf Sturla Brandth Grøvlen ble torsdag tildelt den høythengende Nordisk Film Prisen. Prisen har som formål å fremheve et talent som har gjort en ekstraordinær innsats for å løfte norsk film bak kameraet, og dermed bidratt til å styrke norsk film.

Grøvlen har hatt en kometkarriere som filmfotograf siden han vant Sølvbjørnen for gjennombruddsfilmen «En natt i Berlin» i 2015. Siden den tid har han gjort seg bemerket med blant andre de islandske filmene «Stabukker» og «Hjartastein», de amerikanske filmene «The Discovery», «Shirley» og «Wendy» og de danske filmene «Før frosten» og den Oscar-vinnende «Et glass til». Til høsten er han også aktuell med filmen «Krigsseileren».

– Tilfører bransjen noe spesielt

I sin begrunnelse beskriver juryen Grøvlen som «en filmfotograf av internasjonalt format», og fremhever særlig filmen Grøvlen vendte hjem til Norge for å jobbe på, nemlig «De uskyldige».

– Juryen er glad for at han i fjor kom tilbake til hjemlandet for å fotografere Eskil Vogts visuelt slående film De uskyldige. Filmen tar oss med inn i barnas verden på en varm, men likevel skremmende måte. Vi mener Sturla med sitt talent er med på å løfte norsk film og tilføre bransjen noe spesielt, og håper han vil fortsette med det i årene som kommer, sier juryleder og sjefsprodusent hos Nordisk Film, Sveinung Golimo.

– En stor inspirasjon

Grøvlen er svært takknemlig for anerkjennelsen:

– Jeg er voldsomt beæret og stolt av å motta Nordisk Film Prisen. Det er en stor inspirasjon for meg at arbeidet mitt blir anerkjent. De Uskyldige er min første norske spillefilm, og jeg føler meg heldig som ble invitert hjem av en av norsk films mest spennende og originale filmskapere, Eskil Vogt. Foruten Eskil vil jeg også takke alle mine fantastiske samarbeidspartnere på filmen som har hjulpet meg i alle faser av produksjonen.

– Norges beste filmfotograf

Eskil Vogt, regissør for «De uskyldige« og for tiden Oscar-nominert manusforfatter med «Verdens verste menneske», mener «De uskyldige» tilføres noe helt eget med blikket til Grøvlen:

– Når min karriere blir oppsummert så er sjansene store for at mitt største bidrag til norsk filmhistorie vil være at jeg lokket Sturla Brandt Grøvlen til landet og fikk Norges beste filmfotograf til endelig å begynne å lage norsk film. Sturla er et helt unikt talent: han er både følsom, spontan og til stede i øyeblikket – som en dokumentarfotograf på sitt beste – men samtidig også en visjonær som evner å planlegge og skape ikoniske bilder som vil stå seg i filmhistorien. Jeg håper jeg får sjansen til å jobbe med ham igjen.