Norsk øl-emballasje kåret til verdens beste
Lørdag kveld vant Creuna gull i den internasjonale pakningsdesignkonkurransen Pentawards for sin emballasje for Krone Økologisk Brygg. Strømme-Throndsen og Design House Lund & Partnere ble også premiert i konkurransen.
Creuna ble lørdag tildelt nok en pris for designet til ølmerket Krone: gull i Pentawards, verdens ledende konkurranse kun for pakningsdesign. Gullet ble vunnet i kategorien Beverages som best i underkategorien for øl.
Pentawards' internasjonale jury mottok i år over 2000 bidrag fra 52 land. Krone-designet har fra før høstet Gull i Gullblyanten, og er omtalt i de internasjonale bøkene Lurzer's Archive: 200 Best Package Design Worldwide og Taschen: The Package Design Book (som kommer i 2018).
– Trangt om plassen
Krone er et nyutviklet økologisk øl av pilsnertype, er en utfordrer i høyvolumsegmentet i butikk og restauranter, og målet har vært å utvikle et tiltalende design som skiller seg ut i mengden.
– Vi er stolte og glade for anerkjennelsen. Akkurat som i ølhyllene, er det trangt om plassen i utstillingshyllene for verdens beste pakningsdesign. Vi har jobbet med utviklingen av merkevaren Krone på bred front, fra idé og posisjonering til utvikling av navn, logo, flasketype, pakningsdesign og tilhørende elementer. Dette er både givende og nødvendig for et godt resultat, sier Marc Ligeti, lead designer i Creuna.
I tillegg til å vinne gull i Gullblyanten, har Krone-designet blitt shortlistet i Cannes Lions 2017, og den vant også sølv i European Design Awards tidligere i år.
Ytterligere tre norske sølv
Creuna var ikke alene om å hente norske designpriser i Pentawards lørdag kveld: Strømme-Throndsen vant to sølv, for Lofoten Water i kategorien Beverages og for Grønne Folk i kategorien Food.
Design House Lund & Partnere vant på sin side sølv for pakningsdesignet til Wanted-isen til Diplom-Is, også denne i kategorien for Food.
Her kan du se alle årets Pentawards-vinnerne.