Norsk redesign av FN-logoen på shortlist i Cannes

I fjor gjorde designere og kreatører i Publicis Kitchen et redesign av FN-logoen for å rette oppmerksomheten mot de alvorlige klimaprognosene i FNs egne rapporter. Nå er arbeidet «The Climate Changed Logo» shortlistet i Design-kategorien i Cannes Lions.

1 The Climate Changed Logo

Søndag formiddag ble shortlister i hele elleve kategorier offentliggjort av Cannes Lions i forkant av festivalstart førstkommende mandag: Design, Digital Craft, Direct, Entertainment Lions for Gaming, Entertainment Lions for Music, Entertainment Lions for Sport, Entertainment Shortlist, Industry Craft, Media, PR og Social & Influencer.

Norge hadde et av shortlistbidragene, og det fra Publicis Kitchen i kategori for Design, spesifikt underkategorien Data Visualisation.

Kapret ikonisk logo

På sluttet av fjoråret gjorde byrået en av verdens mest ikoniske logoer til sin egen for klimasaken: For å illustrere FNs egne framtidsprognoser slapp byrået klimakrisen løs på logoen deres. Initiativet skulle visualisere de enorme utfordringene millioner av mennesker vil møte i løpet av få år.

Prosjektet ble startet som et internt initiativ og engasjerte medarbeidere fra hele Publicis-huset. Det ble lansert samtidig med at ledere, forskere og aktivister samlet seg under COP28 i Dubai.

2 The Climate Changed Logo
3 The Climate Changed Logo
4 The Climate Changed Logo
5 The Climate Changed Logo
6 The Climate Changed Logo
7 The Climate Changed Logo

– Blir nødt til å ta den inn på en annen måte

– Ideen stammer fra et ønske om å finne en mer håndfast måte å formidle det som er i ferd med å skje, slik at det ikke blir like lett å bare se vekk. Når FN-logoen og jordkloden plutselig ser helt annerledes ut, er du nødt til å ta det inn på en annen måte, fotalte Gry Sagvolden, da kampanjen ble lansert. Hun var en av iniativtakerne bak stuntet sammen med Thale Riiser og Ole Andre Finseth.

Se casevideoen her.

Vinnerne i Design blir offentliggjort tirsdag ettermiddag og kveld.