Norsk tipping får tilsnakk igjen

Lotteritilsynet refser Norsk Tipping for tredje gang for overdrevent fokus på enorme potter og mindre vekt på reelle vinnersjanser.

For tredje år på rad får Norsk Tipping tilsnakk fra Lotteritilsynet fordi de i følge tilsynet driver med villedende reklame. Tilsynet mener at flere kampanjer fra Norsk Tipping har overdrevent fokus på enorme summer og gir et villedende inntrykk av hvor store vinnersjanser man faktisk har. Norsk Tipping er pålagt å opplyse om faktiske vinnersjanser.

Skjær ned I 2005 ble Norsk Tipping pålagt av Kulturdepartementet å skjære ned på markedsføringsbudsjettene, etter en strid der departementet og Esa var uenige om Norsk Tippings spillmonopol er sosialpolitisk berrettiget eller ikke.

Etter at saken ble satt punktum for i både Høyesterett og Esa-domstolen satte Norsk Tipping i gang igjen med betydelig annonsering. Markedsføringsbudsjetet økte med 27 prosent fra 2006 til 2007, og nå bryter de samme pålegg for tredje år på rad.