Norske EKKO Agency har oppgradert lyden av Pierre Robert

Pierre Robert ville blåse nytt liv i sin snart 20 år gamle reklamelåt. Resultatet ble ifølge motehuset «et nytt, helhetlig og distinkt» lydunivers for merkevaren, utviklet i samarbeid med EKKO Agency.

Pierre EKKO
Skjermbilde fra ny Pierre Robert-reklamefilm hvor EKKOs spesialsydde musikk brukes for første gang. Se filmen lenger ned i saken.

Låta «It’s a beautiful day» har vært en gjenganger i Pierre Roberts reklamefilmer siden 2005, men stadig mindre de siste 5-10 årene. I utarbeidelsen av en ny merkevarestrategi ble Pierre Roberts lydidentitet prioritert som et emosjonelt og distinkt merkevareelement, og låta måtte enten fornyes eller forkastes.

– «It’s a beautiful day» hadde høy gjenkjenning, folk husket den og forbant den med Pierre Robert. Vi anså den derfor som en verdifull ressurs vi burde bygge videre på. Samtidig føltes ikke låten representativ for Pierre Robert anno 2024. Lydbildet var utdatert og måtte moderniseres, og vi ønsket et mer tidløst og nordisk sound, sier markedsdirektør i Pierre Robert Group, Kristin Juul.

Musikk for alt

Pierre Robert engasjerte musikkbyrået EKKO Agency for å sikre en tydelig, helhetlig avsendersignatur til alle flater, og utfordret dem, i samarbeid med deres nettverk av produsenter, komponister og musikere, på å ta med elementer av «It’s a beautiful day». Samtidig skulle musikken oppleves som ny, og passe til alle Pierre Roberts målgrupper og kolleksjoner.

Hos oppdagsgiveren skapte den nye lydidentiteten godstemning:

– Det har vært en imponerende prosess hvor EKKO har klart å fange verdiene og personligheten til Pierre Robert og oversette det til et musikalsk uttrykk. Det er fascinerende å se hvordan ulike aspekter ved en identitet kan representeres i lyd, og vi er svært fornøyde med resultatet, forteller Juul.

Musikken fra EKKO Agency er første gang brukt i Pierre Roberts nye reklamefilmer for dameundertøy. Det er produksjonsselskapet Willy med regissør Renate Torseth som står bak filmen.

Nordisk electronica

EKKO la også vekt på musikalsk tolkning av andre kjennetegn som er sentrale for Pierre Roberts identitet. Det «naturlige» kommer frem gjennom akustiske og -livefremførte instrumenter, det «tidløse», kommer til uttrykk gjennom et organisk lydbilde med sterke melodier, og det «nordiske» kjennetegnes ved innslag av electronica-inspirert produksjon.

– Hensynet til Pierre Roberts verdier og identitet som merkevare har vært alfa og omega gjennom prosessen, forteller Joachim Alte, partner og Music Supervisor i EKKO.

– Samtidig har vi fått lage et stykke musikk som ikke bare har en umiddelbar gjenkjennelseseffekt og som trigger de rette følelsene og verdiene av Pierre Robert, men som rett og slett har blitt en utrolig kul låt i seg selv.

Hør hele «It’s a beautiful day» her.

Pierre-robert-brand-score-2023-beautiful-day_master.wav
Last ned