Norske Martin hedres med Hall of Fame av polsk reklamebransje
I 1995 reiste Martin Winther til Warszawa for å tilbringe tre praksismåneder i et lite byrå. Han endte opp med mer enn 25 år i forskjellige reklamebyråer i Polen (og de siste fem årene i Sveits). Nå har den polske reklameforeningen KTR hedret ham med innlemmelse i reklamebransjens Hall of Fame.
Martin Winther har jobbet som kreatør i godt over 25 år, men aldri i Norge. Det er grunnen til at du sannsynligvis ikke har hørt om nordmannen som nå har fått egen plass i polsk reklamebransjes Hall of Fame. Han mottok hederen nylig under 20-årsjubileet og årets reklameprisutdeling fra reklameforeningen KTR.
Winther har gjennom alle disse årene vunnet mer enn 150 reklamepriser både lokalt og globalt. Han har også vært jurymedlem i blant andre Eurobest, New York Festivals og Golden Drum.
Block to block
Polen var nok ikke det første den da 21-år gamle Martin tenkte på da han var ferdig med førstegangstjenesten i Kongens Garde i 1995. Men muren var jo ganske nettopp falt, og åpnet for en bølge av vestlig etablerte merker og selskap som så store muligheter i de tidligere østblokklandene. Et reklame-Klondyke! Martin hadde visse kunstneriske evner (og et år på folkehøgskole-kunstlinje), og havnet via en fetter i en liten filial av et østerrisk byrå i Warszawa, der han hadde praksisperiode.
– Jeg landet plutselig midt oppi dette havet av muligheter. Rundt meg var det nysgjerrige polakker med vidåpne øyne og ører som absolutt ikke hadde noe imot de nye «gjestene». Jeg må si jeg ble veldig godt tatt vare på av en flott mikset internasjonal gruppe i dette lille byrået. Hollendere, amerikanere, peruvianere og meg.
Kreativ leder i byrået oppfordret ham til å videreutdanne seg på den grafiske avdelingen av Kunstakademiet ASP i Warszawa, hvor han kom inn etter en periode med «vill og intens jobbing». Og noen år etter kom Den Store Sjansen.
Drømmejobben
– Godt inne i mitt tredje år på ASP fant jeg en bitteliten notis på oppslagstavla i aulaen. Leo Burnett trengte en junior AD. På deltid. Perfekt. Leo Burnett Warszawa var det hotteste byrået i Polen, for ikke å si Europa, i 1998-2000.
Martin fikk jobben.
– Jeg hadde fått jobb i Leo Burnett. The Leo Burnett!
Polsk reklamebransje hadde i mellomtiden blitt enda mer av en kreativ lekestue, der kunnskap og impulser fra andre markeder ble mottatt med åpne armer, noe som preget den nye arbeidsplassen.
– Mange unge og kreative pistoler fra USA hadde allerede etablert seg i Leo Burnett Warszawa for å bygge opp mappene sine. Amerikanerne har jo reklame i sitt DNA og en fantastisk naturlig selgerevne. Det å ha denne gjengen integrert i Leo Burnett-teamet var en genistrek av byråets ledere. Med kunder som blant andre IKEA, Fiat, P&G og Sony manglet det ikke på kvalitetsarbeid liggende strødd overalt. Jeg tok alt inn. Jeg var en svamp.
– Ikke overrasket
– Ikke overrasket
– Leo Burnett i Warsawa var helt på slutten av 90-tallet, og begynnelsen av 2000-tallet, et fantastisk byrå, som vi i Leo Burnett Oslo hadde tett og bra kontakt med, forteller Erik Heisholt i Heisholt Inc. som var Executive Creative Director i Leo (1998-2003). – På den tiden var vi blant verdens mest prisvinnende byråer, og vi hadde våre europeiske soulmates i våre venner i Warsawa. Jeg husker meget godt at Martin begynte i jobb der, og hvilken impact han hadde umiddelbart, hvordan han imponerte, noe som også ble lagt godt merke til av datidens globale kreative leder, Michael Conrad. Det var veldig gøy at Martin startet og jobbe der, og du kan si at vi «byttet talent» også, da Martin begynte og jobbe i Polen, mens Magdalena Kamøy kom fra Polen for og jobbe for oss. Veldig glad på Martins vegne at han mottar slik en heder, men ikke overrasket, avslutter Heisholt.
Martin fikk etterhvert «vaskepulveransvar» for P&G, og gjøv løs på denne evig utskjelte reklamekategorien med stor vigør. I 2001 vant han både sin og Polens første filmløve (sølv) i Cannes med filmen «Snowblind» for Tide.
– Det samme året representerte jeg Polen i Young Creatives. Litt artig å ha en norsk rival i nabobåsen den gang. YC gikk i dass for min del, men med Polens aller første filmløve i «voksenkategorien» kunne jeg endelig senke skuldrene i The Gutter Bar med hodet høyt hevet, enn så lenge.
På vei til toppen med gebrokken polsk sjarm
Martin ble forfremmet til kreativ leder i 2005, og hadde plutselig ansvar for over 30 kreatører i Leo Burnett.
– Litt som å hoppe etter Wirkola, men de neste årene gikk bra. Selvtilliten til den polske reklamebransjen vokste år etter år, og det var det godt å være en del av. Vi vant en del priser, men først og fremst samlet jeg massevis av erfaring. Min noe gebrokkne polsk har forresten vært en reddende ice-breaker i utallige og stive møter opp igjennom åra.
I 2009 var han med på oppstarten av Change Integrated, et lokalt, uavhengig digitalbyrå som delvis var satt sammen av et team fra Leos «hovedrival» i Polen, Saatch & Saatchi.
– Polens reklamebransje hadde nå massevis av utrolig begavede digitale eksperter, inkludert mange av mine gamle kolleger i dette byrået. Etter et halvt års tid i Change vant jeg en Cyber Lion i Cannes. Noe som gav meg en bekreftelse på at jeg hadde gjort et godt valg.
En kreativ gryte av de sjeldne
I 2011 gikk han videre til nevnte Saatchi, og i 2014 begynte han på sin siste profesjonelle etappe i Polen.
– I det fantastiske uavhengige byrået 180heartbeats + Jung von Matt. En kreativ gryte av de sjeldne. Her ble jeg partner og del av formannskapet. Polen er nå fast på vinnerlistene i Cannes Lions år ut og år inn. Gull, Titanium og Grand Prix har nesten blitt en rutine de siste årene. Det gjør meg ekstra stolt at disse kreatørene, som nå utvikler slike viktige arbeid, velger meg inn i Polens reklamebransjes Hall of Fame.
I 2019 flyttet han til Sveits og jobb i Jung von Matt Limmat i Zurich.
– Jeg er nå her inne i mitt femte år, har produsert et par kampanjer, vunnet litt priser, og fortsetter min kreative reise her i denne noe annerledes kulturen.
Han vurderer stadig å reise tilbake til Norge.
– Dersom en passende mulighet vil dukke opp, er jeg mer enn interessert i å ta en kaffe eller Zoom-prat, avslutter den polske reklamebransjens ferskeste Hall of Fame-medlem.