Norskprodusert film på Cannes-shortlist
En niende «norsk» shortlistplassering i Film Lions gikk til belgiske Canvas for kampanjen «Kånvas Scandinavian Week»
Canvas er kanal nr. 2 for den belgiske rikskringkastingen VRT. Under tema-uken «Scandinavian Week» ble merkenavnet omdømt til Kånvas, og kanalens programmering skiftet fokus mot innhold med nordisk smak.
I TV-reklamen som annonserte tema-uken ble vi tatt med på en rundreise av en heller uentusiastisk norsk programleder, som hverken kan fatte eller begripe hva som er spesielt med Skandinavia, og som heller ville ha åpnet en strandbar i Spania.
Hovedrollen som turistguide spilles av Per Erik «Perry» Eriksen fra Storyline.
Spanskepsyken
Spania-referansen er fra en dokumentarfilm som gikk på belgisk tv om den norske regjeringen som eksporterer sine eldre og pleiesyke til Costa Blanca, med forhåpninger om at middelhavsklimaet vil ha den effekten at de lever lenger og dermed sparer det norske samfunnet for kostnader (neppe en norskprodusert dokumentar).
Filmen er produsert av Bacon OSL og regissert av Kristoffer Borgli. Belgiske Make Lemonade er byrået bak.