Norwegian-sjef på omdømmetoppen

Norwegians toppsjef Bjørn Kjos er verdt 150 millioner, skriver Dagens Næringsliv. En årlige undersøkelse viser at Norwegian er på omdømmetoppen i Norge, så vidt slått av Toyota og tett fulgt av IKEA.



Omdømmeeksperter mener Norwegian-sjefens smil, latter og karisma er verdt cirka 150 millioner basert på firmaets markedsverdi.
– Hadde jeg vært så mye verdt hadde nok kollegene solgt meg med en gang, sier Bjørn Kjos til DN.

Joviale Kjos Tallene kommer i en stor omdømmeundersøkelse gjennomført av Reputation Institute og Apeland Informasjon i samarbeid med førsteamanuensis på Handelshøyskolen BI, Peggy S. Brønn.
– Norwegians score kan i stor grad tilskrives Bjørn Kjos. Han fremstår som godslig, jovial og er i tillegg flyger. Han oppleves som ekte. Du stoler på ham, sier Nils Apeland i Apeland Informasjon.

Næringslivet går fram Undersøkelsen viser at næringslivets omdømme generelt øker. Størst fremgang har Norwegian, Tine, NSB og Kiwi.

De fleste av bedriftene som lå på bunn i fjor viser fremgang i år. Blant dem er NSB og McDonald’s. Detaljhandelen er gjennomgående godt likt. Nordmenn har tillit til IKEA, Coop og Rema 1000. SAS Norge viser fremgang fra i fjor men sliter fortsatt med omdømmet. Nordmenn har liten tiltro til teleselskapene og Telenor sliter, tross fremgang fra i fjor.