Ny dystopisk medieplattform

Eiendomsmogulen Sonny Astani ønsker å bringe Los Angeles 2019 litt nærmere ved å gjøre den karakteristiske utendørsreklamen fra «Blade Runner» til virkelighet.

Ridley Scotts «Blade Runner» (1982) skildrer en skremmende fremtid der de fleste med mulighet har tatt til vettet og emigrert til kolonier utenfor den forpestede atmosfæren.



Men for California-entrepenøren Sonny Astani (55) kan det ikke bli 2019 fort nok. Han planlegger å lage to 14 etasjer høye reklameboards modellert etter åpningsscenen fra filmen.
– Jeg så «Blade Runner» sikkert fem ganger da den kom ut, og de store reklameboardsene fanget meg alltid, sier Astani til Wired.

De enorme skiltene skal pryde to leilighetstårn i dowtown LA. Ideen – som avventer godkjennelse fra myndighetene – går ut på å installere rader med hundrevis av LED-lys, med seks tommer mellom hvert lys, langs bygningens ytre lag av vinduer. Beboerne vil fremdeles kunne se ut, men sett fra avstand vil lysene danne et piksellert bilde.

Og som Wired påpeker, alt han mangler nå er en arbeidsstokk av androider til å bygge installasjonene.