Ny faglig ledelse i Maskinen

Tonje Schøyen Ertzaas og Preben Winther Hansen tar over den kreative ledelsen i kommunikasjonsbyrået. Jon Frogner går over i nyopprettet stilling som strategisk leder.

Maskinen Preben Tonje Jon Ketil
Fra venstre: Preben Winther Hansen, Tonje Schøyen Ertzaas, Jon Frogner og Ketil Winther Løkke.

Bakgrunnen for endringen er ønsket om å tydeliggjøre og binde sammen bredden av fagområder i byrået.

– Maskinen har vært i stor utvikling de siste årene, med flere ansatte og kunder. Med utgangspunkt i det strategiske arbeidet, har vi både fått og tatt et større ansvar for våre kunders kommunikasjon. Vi håndterer hele verdikjeden, fra strategi til kreativitet og produksjon. Derfor er det viktig å styrke den faglige ledelsen hos oss nå, sier byråleder Ketil Winther Løkke.

Skal sikre kvalitet fra ende til annen

Tonje Schøyen Ertzaas har vært kreatør i Maskinen siden august 2022. Hun skal ha det faglige ansvaret for idé og konseptutvikling.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på den nye utfordringen. Maskinen har et engasjert og faglig sterkt lag av skikkelig hyggelige folk. Målet er at kundene våre skal få enda mer ut av vår kreative kompetanse fremover, sier Tonje Schøyen Ertzaas.

Preben Winther Hansen har jobbet som regissør i selskapet siden 2018. Nå blir han i tillegg kreativt ansvarlig for selskapets produksjoner.

– Vi har det aller morsomt, og skaper mest verdi når fagområdene våre jobber tett sammen. Denne justeringen av roller vil hjelpe oss med å få de kortsiktige leveransene til å underbygge de langsiktige resultatene ytterligere, sier Preben Winther Hansen.

Før kreativ leder, nå strategisk leder

Tekstforfatter Jon Frogner gikk inn som kreativ leder på et tidspunkt da byrået styrket sin satsing på fagområdet. I fortsettelsen skal han være strategisk leder.

– Siden vi har et langsiktig perspektiv på kundene våre betyr det mye å både sikre at premissene for arbeidet sitter, og at de blir fulgt opp og utviklet i alle kommunikasjonsaktiviteter. Jeg ser frem til å få til gode samarbeid på tvers av fagområdene, mellom kunde, rådgiver og kreative.

Om Maskinen

Kommunikasjonsbyrået Maskinen ble etablert i 2010, og har i dag elleve ansatte. Byrået omsetter forretningsstrategi til historiefortelling, og jobber blant annet med Ambassaden, Norges Idrettsforbund, Nel, Carucel Eiendom, Arctic, Hexagon, Ohdoki, Bergen Carbon Solutions og FO (Fellesorganisasjonen).