Ny internasjonal storkunde velger SMFB

SMFB har i mange år jobbet med kjente internasjonale merkevarer som Diadora, Geox, Diesel og Max Mara. Nå har Amerikas motsvarighet til Chanel valgt å satse på det norske byrået.

SMFB Team ST John 1x
Teamet som skal jobbe med St.John, fra venstre: Nina Nguyen, Eirik Stensrud, Oscar Michaelsen, Sara Flikkeid og Kristian Schønning-Kristiansen

– Haut couture er nok først og fremst assosiert med franske motehus, således er St. John kanskje USA’s eneste motehus som kan konkurrere med de europeiske, sier byråleder Kristian Schøning-Kristiansen.

– Etablert i Los Angeles i 1962, opplevde motehuset raskt en solid vekst gjennom både 70- og 80-tallet. Med sine elegante og ikoniske strikkede produkter har St. John vært en foretrukket merkevare av både skuespillere, forretningskvinner, politikere og first ladies. I de siste ti årene har merkevaren vært frontet av flere kjente kvinner som Angelina Jolie, Kate Winslet og Zendaya, fortsetter han.

Nå er det altså SMFB som har fått i oppgave å bistå St. John med å utvikle kommunikasjon og styrke merkevaren ytterligere ovenfor moderne amerikanske kvinner.

– Å jobbe internasjonalt og spesielt i det amerikanske markedet, er krevende.

Vi møter mange sterke byråer, og det jobbes også på en litt annen måte på kundesiden, sier kommersiell leder i SMFB, Oscar Michaelsen. – Vårt arbeid med både internasjonale oppdragsgivere og norske merkevarer som opererer i et globalt marked, har gitt oss en bred og verdifull erfaring. En faglig erfaring som kommer alle våre norske oppdragsgivere til gode, ettersom vi ser at det som skjer i markedene internasjonalt også etterhvert preger markedet her hjemme, sier Michaelsen.

– Mote har alltid vært spennende å jobbe med, fortsetter Schøning-Kristiansen.

– Nå mer enn noen gang, ettersom moderne forbrukere i økende grad stiller nye og endrede krav til aktørene. Det er en bransje som i stor grad har gått i takt og som preges av en ensrettet måte å kommunisere med markedet. Mulighetene for å stå ut i støyen fra andre og ta en tydelig rolle i menneskers liv, er med andre ord gode.

– Vi er allerede godt i gang med utvikling av strategi og ny kommunikasjonsplattform for St. John, og lanserer de første kampanjene allerede til høsten, avslutter han.