Ny kurs for Ferdi, som nå satser på både reklame og fiksjon

Ferdi Film er aktuelle med den absurde humorserien «Bislett bnb» på TV 2 og sketsjeserien «Feeden» på NRK. Det unge produksjonshuset har holdt på i snaut fire år, stort sett innen reklamefilmproduksjon. Nå lanserer de en ny profil med en tydelig satsning på både reklamefilm og film/tv.

Allex
Bak frå venstre: Henrik Borge, Rebekka Rognøy, Daniel Fure Schwarz, Olve Aslaksen, Fredrik Torsvik. De tre foran fra venstre: Jon Sindre Fjellvang, Mauritz Brekke Solberg, Kolbjørn Haugen.

Som produksjonsselskap har Ferdi en noe uvanlig struktur, og består av fire faste multidisiplinære regissører, en filmfotograf, en skuespiller-tekstforfatter og to produsenter. Felles for alle er at de gikk på Westerdals, og er under 30.

– Det er veldig motiverende å være med på å forme selskapet i den retningen man ønsker, forteller produsent Rebekka Rognøy. Avgangsfilmen hennes «De Hensynsløse» vant Student Oscar i 2019. Rognøy er for øyeblikket aktuell med kortfilmer som «Isbjørn Obstfelder», «Lykkejeger», «Juli», «Isolasjon», og «Robin og Planeten». De to siste er co-produksjoner med henholdsvis Saga Casting og Chezville.

Produsent Henrik Borge har mye erfaring fra film og tv-bransjen blant annet fra produksjoner som «Heimebane», «Beforeigners» og «Ninjababy». Han er produsent på humorserien «Bislett bnb» som er å finne på TV 2, og en ny minisesong av sketsjeserien «Feeden» på NRK som også rommer musikkvideoer.

Humorprofilen Jon Sindre Fjellvang er også blant eierne i Ferdi.

– Uansett om det er reklame- eller fiksjonsprosjekter handler det om at Ferdi skal være en kreativ lekeplass der idéutvikling alltid har hovedfokus, forteller Fjellvang. – Fordelen med fiksjonsprosjekter er at det gir et større rom for å eksperimentere og prøve nye ting. Men så fort man har noe interessant å vise til, som et slags proof of concept, er det lettere å presentere dette for en merkevare/byrå.

Mauritz Solberg er regissør og daglig leder i selskapet.

– Det er nettopp ved å separere fiksjon og reklame at man bringer spisskompetanse fra begge felt, og dette styrker reklamesatsingen vår i større grad. Vi mener det fortsatt er mye spennende som kan skje i krysningen mellom kommersiell og ikke-kommersiell historiefortelling, avslutter Solberg.