Ny RfA-rekord for 2000-tallet
Konkurransen om neste års Reklame for Alvor-kampanje for Miljøagentene har mottatt 35 kampanjeforslag, fire fler enn i fjor og rekord på denne siden av 2000 (oppdatert mandag 22. sept. kl. 09.36.).
Sammenliknet med RfAs storhetstid på begynnelsen av nittitallet kan 35 bidrag muligens virke beskjedent. I konkurransens første år, 1990, vant Fred Hauge og Lars Holt i reklamebyrået Together kampanjen foran andre 50 arbeider fra 49 byråer.
Da bransjen var nede i en bølgedal i 2002-2004 var imidlertid påmeldte arbeider helt nede i skarve 15. Men siden har pilen pekt oppover, og da fristen gikk ut for innlevering torsdag 18. september, kunne prosjektleder Karianne Berg i Kreativt Forum konstatere at den oppadstigende tendensen synes å vedvare.
– Det er spesielt gledelig at så og si alle av de store og velrennomerte byråene har deltatt med kampanjebidrag i år, forteller Berg.
Blant bidragsyterne kan vi nevne DDB, McCann, Saatchi & Saatchi, TRY, Ernö, Futatsu Industries, TBWA, SMFB, Harpun, Supertanker og Bål.
Viktig sak Det er barnas miljøvernorganisasjon Miljøagentene som er mottaker av 2008-kampanjen. Styringsleder i RfA 08, Kjetil Væhle, er strålende fornøyd både på organisasjonens og konkurransens vegne.
– Det er fantastisk at så mange byråer har tatt seg tid til dugnadsarbeid i disse travle tider, det tyder på at folk ser på dette som en viktig sak, sier han til KF.
Konkurransen juryeres mandag 22. september i Kreativt Forums lokaler, og vinneren annonseres påfølgende torsdag 25. september ved Naturhistorisk Museum i Botanisk Hage klokken 16.00.
Disse sitter i juryen:
Carina Laurhammer, McCann
Marit Rui, DDB
Per Erik Jarl, Kitchen
Silje Fjeld, TRY
Stein Simonsen, Dinamo
Stig Svendsen, Kikkut
Anders Molstad, Virtual Garden (juryleder)
Heidi Neilson, Miljøagentene
Foto: Styringsgruppa i Reklame for Alvor 08, Anders Molstad, Marianne Skau, Kjetil Væhle og Eirik Øiestad.